اثر اسانس اسطوخودوس بر عملکرد، فراسنجه های خونی و قابلیت هضم در جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این آزمایش اثر افزودن سطوح مختلف اسانس اسطوخودوس Lavandula angustifolia)) به جیره بر عملکرد، فراسنجه های خونی و قابلیت هضم ایلئومی مواد مغذی در جوجه های گوشتی مطالعه گردید. برنامه تغذیه شامل جیره آغازین از 1 تا 10 روزگی، جیره رشد از 11 تا 24 روزگی و جیره پایانی از 25 تا 42 روزگی بود. پنج تیمار آزمایشی عبارت بودند از: تیمار شاهد، افزودن ویرجینیامایسین 10% به جیره) 50 میلی گرم در کیلوگرم( و سه سطح اسانس اسطوخودوس (350، 525 و700 میلی گرم در کیلوگرم). جوجه های تیمار حاوی ویرجینیامایسین در سن 42 روزگی بیشترین مصرف خوراک را داشتند و پس از آن جوجه های تغذیه شده با جیره های حاوی 525 و700 میلی گرم در کیلوگرم اسانس اسطوخودوس قرار داشتند. بیشترین افزایش وزن در کل دوره مربوط به جیره حاوی ویرجینیامایسین و کمترین افزایش وزن مربوط به جیره شاهد بود. در سن 28 روزگی کمترین میزان کلسترول خون در تیمار حاوی350 میلی گرم در کیلوگرم اسانس مشاهده شد که با تیمار آنتی بیوتیک اختلاف معنی داری داشت. همچنین جیره های حاوی اسانس اسطوخودوس باعث کاهش لیپوپروتئین با چگالی بالا سرم نسبت به جیره های حاوی ویرجینیامایسین و شاهد شدند. اثرات معنی داری بر ضریب تبدیل غذایی، تری گلیسرید، لیپوپروتئین با چگالی پایین، لیپوپروتئین با چگالی خیلی پایین سرم و قابلیت هضم مواد مغذی مشاهده نگردید. بر طبق نتایج این آزمایش اسانس اسطوخودوس باعث بهبود نتایج عملکردی در حد آنتی بیوتیک نگردید، اما استفاده از آن می تواند اثرات مثبتی بر مصرف خوراک، افزایش وزن و کاهش کلسترول داشته باشد، هر چند تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
328 تا 339
لینک کوتاه:
magiran.com/p1799580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!