بررسی کیفی مجله های علوم باغبانی در ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در یک طرح پژوهشی که در فرهنگستان علوم اجرا شد، 200 مجله علمی که در 13 شاخه علوم کشاورزی و منابع طبیعی در کشور منتشر می‌‌شوند،  از نظر کیفی ارزیابی شدند.  در این مقاله، بررسی 10 مجله علمی که در سال 1393 در رشته علوم باغبانی در ایران منتشر شده‌‌اند، گزارش می‌‌شود. در این پژوهش، 10 شاخص برای ارزیابی شکلی- ساختاری و 10 شاخص برای ارزیابی کیفی مقاله‌‌ها در نظر گرفته شدند. سپس، با به کارگیری این شاخص‌‌های ارزیابی و استفاده از روش آماری، مجله‌‌ها رتبه‌‌بندی شدند. نتایج این بررسی نشان داد  که یکی از مجله‌‌های علوم باغبانی منتشر شده در ایران رتبه‌‌ بسیارخوب داشت، دو مجله خوب، چهار مجله  متوسط و سه مجله ضعیف بودند. همچنین؛ مجله‌‌ها از نظر پنج شاخص کیفی بررسی شدند که مجله بین‌‌المللی علوم و فنون باغبانی4 و مجله علوم و فنون باغبانی ایران از نظر ارزش کاربردی؛ مجله بین‌‌المللی علوم و فنون باغبانی، مجله علوم و فنون باغبانی ایران و مجله خشکبارها5 از نظر ضرورت انتشار؛ مجله بین‌‌المللی علوم و فنون باغبانی و مجله خشکبارها از نظر به‌‌روز بودن موضوع مقاله؛ مجله   بین‌‌المللی علوم و فنون باغبانی از نظر بدیع بودن موضوع مقاله؛ مجله بین‌‌المللی علوم و فنون باغبانی و مجله خشکبارها  از نظر ارزش علمی-کاربردی مقاله برتر بودند. به طور کلی، پیشنهاد شده است که یک یا چند مجله با کیفیت و دارای نمایه‌‌های معتبر مانند   مجله‌‌هایی که توسط انجمن‌‌ها منتشر می‌‌شوند، اجازه انتشار یابند و از انتشار مجله‌‌های مشابه جلوگیری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1799921 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!