آب گریز کردن کاغذ با استفاده از ترکیبات ارگانوسیلان و نانوذرات دی اکسید تیتانیوم با روش لایه به لایه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استفاده از کاغذ به عنوان ماده بسته بندی و توسعه برنامه های کاربردی تکنولوژیکی بر روی بسترهای کاغذی تا حد زیادی به کنترل خواص آب دوستی الیاف سلولزی و بهبود خواص دفع آب آن بستگی دارد. لذا تحقیق حاضر با هدف توسعه سطوح آب گریز در الیاف سلولزی با روش لایه به لایه و با حفظ و بهبود همزمان خواص فیزیکی شبکه کاغذ انجام شد. لایه نشانی توسط نانوذرات دی اکسیدتیتانیوم و پلی آکریلیک اسید به ترتیب به عنوان لایه کاتیونی و آنیونی به تعداد 3،5 و 7 لایه و با استفاده از زایکوسیل و فلوئوروآلکیل سیلان در آخرین لایه روی الیاف خمیرکاغذ رنگبری نشده کرافت پهن-برگان انجام شد. سپس با استفاده از این الیاف سلولزی اصلاح شده کاغذهای دست ساز ساخته شد. ویژگی های زبری و زاویه تماس به منظور ارزیابی اثرات آب گریزی لایه ها اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که میزان زبری با افزایش تعداد لایه ها افزایش یافته است. زاویه تماس آنی نیز با افزایش تعداد لایه های جذب شده افزایش یافته است و در لایه هفتم به مقدار تقریبی 110 درجه رسیده است. همچنین با افزایش لایه ها، زاویه تماس دینامیکی نیز با تاخیر بیشتر دچار افت شد. استفاده از فلوئورو سیلان به عنوان لایه هشتم در مقایسه با نانو زایکوسیل تاثیر بیشتری در کاهش انرژی سطحی نشان داد. زاویه تماس آنی کاغذ تیمار شده با نانو زایکوسیل حدود 125 درجه اندازه گیری شد که بعد از گذشت تنها 30 ثانیه این مقدار با یک افت چشمگیر به 48 درجه رسید. با این وجود کاغذ اصلاح شده با فلوئوروسیلان در همین مدت زمان زاویه-تماس 140 درجه را نشان داد. علاوه بر این، تصاویر میکروسکوپ الکترونی (SEM)تهیه شده از سطح کاغذ وجود نانوذرات دی اکسیدتیتانیوم را در سطح الیاف ثابت کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
530 تا 540
لینک کوتاه:
magiran.com/p1800212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!