تاثیر فرایند بازیافت بر ویژگی های شیمیایی و خاصیت تر شوندگی الیاف حاصل از پسماند تخته فیبر با دانسیته متوسط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق ویژگی های الیاف بازیافت شده از پسماند ام دی اف که یکی ازمنابع بالقوه ی مهم قابل استفاده به عنوان ماده ی اولیه ی در ساخت ام دی اف می باشند، مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور از دو روش حرارت دهی اهمیک (در دو زمان 2 و 4 دقیقه) و هیدروترمال (در دمای105 درجه سانتی گراد به مدت 150 دقیقه ) برای بازیافت پسماند ام دی اف استفاده شد واز الیاف بکر به عنوان نمونه ی شاهد استفاده شد.
ترکیب شیمیایی الیاف (مقدار لیگنین، سلولز و همی سلولز) به عنوان عوامل موثر بر کیفیت الیاف اندازه گیری شد. از الیاف بکر و بازیافتی طیف FT-IR گرفته شد تا تغییرات شیمیایی سطح پس از بازیافت مشخص شود. هم چنین به منظور تعیین خاصیت تر شوندگی الیاف تصاویری از وضعیت قطره ی آب بر سطح الیاف تهیه شد و زاویه ی تماس بین قطره ی آب و سطح الیاف اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که ترکیب شیمیایی الیاف در اثر بازیافت دستخوش تغییر می شود، بیشترین تغییر در مقدار همی سلولز و مواد استخراجی رخ داد. هم چنین در الیاف بازیافتی به روش هیدروترمال، کاهش چشم گیر در مقدار لیگنین مشاهده شد. نتایج FT-IR بیانگر وجود گروه های کربونیل بیشتر و هیدروکسی کمتر در الیاف بازیافتی نسبت به الیاف بکر بود که نشان دهنده ی فرایند استری شدن در الیاف بازیافتی می باشد. بررسی زاویه تماس قطره ی آب روی سطح الیاف نشان داد که ترشوندگی الیاف پس از بازیافت مخصوصا در روش هیدروترمال کاهش یافته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
553 تا 564
لینک کوتاه:
magiran.com/p1800223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!