ساماندهی مشاغل شهری با استفاده از GIS (محدوده مورد مطالعه: خیابان امام خمینی تبریز)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این پژوهش ساماندهی مشاغل خیابان امام از طریق تعیین نسبت سازگاری بین هر کدام از مشاغل موجود بوده است. روش پژوهش تحلیلی – توصیفی و از نوع کاربردی است که داده ها از طریق برداشت میدانی و اطلاعات کتابخانه ای و استفاده از منابع موجود به دست آمده است. محدوده مورد مطالعه از فلکه دانشگاه تا میدان ساعت ( شهرداری) می باشد. مشاغل موجود طبق اصول برنامه ریزی شهری در 11طبقه گنجانده شده اند و در محیط Arc GIS هر یک از این کاربری ها تبدیل به یک لایه شدند که نقشه های موقعیت هر کاربری نسبت به کل کاربری های اطراف تهیه شد. برای تشخیص درجه سازگاری تا ناسازگاری بر اساس ماتریس های کیفی و به طور خاص از ماتریس سازگاری، نسبت های سازگاری به دست آمد و تمامی مشاغل در پنج رده سازگار تا ناسازگار طبقه بندی شدند که این طبقه بندی بر اساس عملکرد و نوع شغل و خدماتی که ارایه می دادند، نسبت به کاربری های اطراف خود بررسی شد و نتایج به صورت نسبت سازگاری هر کاربری با توجه به ماهیت عملکردی، در 11 نقشه نسبت سازگاری به دست آمد و سرانجام تمامی مشاغل در پنج رده سازگار تا ناسازگار خلاصه شدند و نقشه سازگاری مشاغل خیابان تهیه شد و مشخص شد که کاربری تجاری محله ای بالاترین سازگاری و کاربری تاسیسات کمترین سازگاری را با فضای اطراف خود دارند و بقیه کاربری ها بین این دو رده قرار گرفتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1801369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!