بررسی درمان های ارتوزی در سندروم درد کشککی-رانی: مرور نظام مند مقالات با فراتحلیل داده ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
سندروم درد کشککی-رانی یکی از اختلالات شایع اسکلتی-عضلانی زانو است. روش های درمانی زیادی از جمله جراحی، فیزیوتراپی و استفاده از ارتوز برای این عارضه پیشنهاد شده است. هدف این مطالعه، بررسی اثر درمان های رایج ارتوزی در افراد مبتلا به سندروم درد کشککی-رانی می باشد.
روش بررسی
با انجام جستجوی نظام مند در پایگاه های اطلاعاتی الکترونیک، مقالات مرتبط از سال 2004 تا 2015 مورد بررسی قرار گرفت. کلید واژه های جستجو شامل Patellofemoral Pain Syndrome، Orthoses و مترادفات آنها بودند. پس از بررسی عناوین و خلاصه یافته ها 67 مقاله مرتبط یافت شد. سپس با مطالعه متن کامل مقالات، 31مقاله انتخاب و توسط چک لیست کیفیت سنجی شد. 6 مقاله که دارای نمره کیفی سطح متوسط و خوب بودند جهت فراتحلیل انتخاب شد. با بررسی داده های مشترک، امکان تجمیع داده برای تغییر فوری و 3تا6 هفته ای سطح درد (3مقاله) و تاثیر بر عملکرد زندگی روزمره (2مقاله) فراهم شد که فراتحلیل با استفاده از نرم افزار RevMan انجام شد.
یافته ها
از مجموع 31 مقاله منتخب، 17مقاله به بررسی ارتوزهای ناحیه پا پرداخته بود و 14مقاله به ارتوزهای ناحیه زانو اشاره داشت. اکثر مداخلات در ناحیه پا شامل استفاده از کفی های گوه ای بود در حالی که مداخلات ارتوزی زانو شامل زانوبندها و یا باند زیرکشککی می شد. پنج مقاله نیز اثرات درمان های ارتوزی را به همراه تمرین درمانی بررسی کرده بود. علیرغم پایین بودن سطح کیفی اغلب مقالات منتشر شده، نتایج فراتحلیل داده ها در معدود مطالعات منتخب نشان داد که بستن زانوبند تاثیر فوری بر کاهش درد مبتلایان داشته است. همچنین میزان درد گزارش شده در پیگیری های 3تا6 هفته ای کاهش بیشتری نشان می دهد. زانوبند در بهبود عملکرد استفاده کنندگان نیز تاثیر مثبت داشت.
نتیجه گیری
ارتوز باعث کاهش درد و بهبود عملکرد مبتلایان می شود. در برخی مطالعات اصلاح الایمنت و ارتقای کیفیت زندگی نیز جزء تاثیرات استفاده از ارتوز ذکر شده است ولی برای اثبات این ادعا نیاز به انجام مطالعات با کیفیت تر و دقیق تر می باشد. همچنین پاسخ سوالاتی نظیر اینکه تاثیر این ارتوزها بیشتر از طریق تقویت حس عمقی در ناحیه زانو می باشد یا اصلاح راستای اندام و یا از طریق اثرگذاری بر عضلات و کاهش خستگی و انرژی مصرفی، هنوز مشخص نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!