مطالعه روند ارزیابی تشخیصی، درمان و توان بخشی بیماران کیفری بستری در بیمارستان روان پزشکی رازی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیمارستان روان پزشکی رازی یکی از مهم ترین بیمارستان های روان پزشکی ایران است. بخش عمده ای از بیماران روانی که مرتکب جرم شده اند، در این بیمارستان نگهداری می شوند. این تحقیق به بررسی روند ارزیابی تشخیصی، مراقبت، درمان و توان بخشی بیماران روان پزشکی کیفری پرداخته است که در بیمارستان رازی بستری شده اند.
روش بررسی
این تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی و جامعه آماری آن کلیه بیماران روان پزشکی کیفری در زمستان 1393 است. نمونه بررسی شده از بین بیماران حاضر در بیمارستان روان پزشکی رازی به صورت غیر تصادفی و از نوع هدفمند انتخاب شد. داده ها با استفاده از فرم جمع آوری اطلاعات محقق ساخته که شامل ویژگی های جمعیت شناختی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی، تشخیص بیماری، چگونگی خدمات درمانی دریافتی و نوع جرائم ارتکابی بوده است، جمع آوری شد. افزون بر این از اطلاعات مربوط به تشخیص و درمان موجود در پرونده هایی استفاده شد که براساس TR-DSM-IV صورت گرفته بود. چک لیست HCR-20 برای بررسی میزان خطرناک بودن بیماران پایلوت شد و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS بررسی آماری شد.
یافته ها
در سه ماهه زمستان سال 1393 تعداد بیماران کیفری بستری شده در بیمارستان رازی 153 نفر (17 زن و 136 مرد) بود. یافته ها نشان داد که خدمات درمانی ارائه شده به این بیماران تفاوتی با خدمات ارائه شده به بیماران غیرمجرم ندارد. بیماران فقط از دارودرمانی و ویزیت منظم روان پزشکی بهره مند می شوند و خدمات سازمان یافته روان شناختی، توان بخشی و آموزشی کامل دریافت نمی کنند. ضمن اینکه برای این بیماران برنامه مشخص پیگیری فعال درمانی تعریف نشده است. هم چنین علی رغم اینکه پزشکی قانونی، این بیماران را فقط برای درمان و مراقبت به این مرکز ارجاع نمی دهد و جز این، خواهان ارزیابی میزان خطرناک بودن آن ها است، اما برنامه نظام مند و مدونی برای سنجش میزان خطر وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری
بیماران کیفری درزمینه مراقبت و درمان نیاز به اقداماتی فراتر از اقدامات انجام شده فعلی دارند. این تحقیق نشانگر آن است که سطح خدمات بیمارستان رازی تا زمان تاسیس بخش های ویژه با امنیت بالا برای نگهداری، ارزیابی و درمان بیماران روان پزشکی کیفری، نیاز به ارتقا دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 270
لینک کوتاه:
magiran.com/p1806502 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!