نقش تعاونی های تولید روستایی در ارتقای توانمندسازی روان شناختی گندمکاران (مورد مطالعه: شهرستان اسلام آباد غرب)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعاونی های تولید روستایی در ارتقای توانمندسازی روان شناختی کشاورزان عضو تعاونی تولید شهرستان اسلام آباد غرب انجام گردیده است که از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی - تحلیلی می باشد. جامعه آماری تحقیق 1137 گندمکار عضو تعاونی های تولید روستایی در 11 روستای شهرستان اسلام آباد غرب است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 170 نفر برآورد شد که برای مقایسه نتایج 170 گندمکار غیرعضو نیز در همان روستاها انتخاب گردید. روش گردآوری داده ها، به صورت پیمایشی و ابزار مورد استفاده پرسش نامه بوده است. جهت تنظیم پرسشنامه از پنج شاخص توانمندسازی روان شناختی(خودتعینی، شایستگی، ارزشمندی، تاثیرگذاری و اعتماد) در قالب 35 گویه استفاده گردید. روایی صوری پرسش نامه توسط پانل متخصصان مورد تایید قرار گرفت. مطالعه راهنما در منطقه مشابه جامعه آماری با تعداد30 پرسشنامه صورت گرفت و با داده های کسب شده و استفاده از فرمول ویژه آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS، پایایی کل پرسش نامه تحقیق 84/0بدست آمد. با توجه به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه از بین شاخص های پنج گانه توانمندسازی روان شناختی و با توجه به تفاوت میانگین بین دو گروه عضو و غیر عضو می توان گفت بین عضویت در تعاونی تولید و توانمندسازی روان شناختی گندمکاران رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد به گونه ای که میانگین اعضا35/4 و میانگین گندمکاران غیر عضو 61/3 است. نتایج آزمون t مستقل نشان دهنده اختلاف معنی دار بین دو گروه است و می توان دریافت که تعاونی های تولید روستایی ابزاری کارآمد در توانمندسازی روان شناختی کشاورزان گندمکار و توسعه روستایی محسوب می گردد و زمینه لازم را برای ابتکار و اختیار عمل، شایستگی و رشد فکری و شخصیتی اعضا فراهم می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
563 تا 577
لینک کوتاه:
magiran.com/p1807818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!