میزان فعالیت بدنی دانش آموزان دختر دبیرستان در مازندران در سال 2017 و رابطه آن با وضعیت اجتماعی و اقتصادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
آثار مثبت تندرستی، رفتاری و تناسب اندام نتیجه مشارکت منظم نوجوانان در فعالیت بدنی است. فعالیت بدنی، رفتاری چند وجهی است که درک درست آن به اثرات مستقل و متقابل عوامل زیستی، روانی و محیطی مرتبط است. لذا این پژوهش به منظور تعیین سطح فعالیت بدنی دانش آموزان دختر و بررسی رابطه آن با وضعیت اجتماعی- اقتصادی شان صورت گرفت.
روش ها
630 دانش آموز دختر بر اساس روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده جهت جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه وضعیت اجتماعی- اقتصادی و گام شمار بود. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 در سطح معناداری05/0P≤ صورت گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد سطح فعالیت بدنی دانش آموزان با افزایش پایه تحصیلی شان، کاهش می یابد. هرچند ANOVA تفاوت معناداری را بین سطح فعالیت بدنی دانش آموزان سه پایه نشان داد ولی آزمون تعقیبی توکی، فقط اختلاف معنادار را بین میزان فعالیت بدنی دانش آموزان پایه 7 با 8 و 9 نشان داد و این تفاوت بین دانش آموزان پایه 8 و 9 معنادار نبود. در مجموع %83/30 دانش آموزان فعال و %16/69 غیرفعال بودند. هم چنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه معناداری بین وضعیت اجتماعی– اقتصادی و سطح فعالیت بدنی وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری
طبق سطوح توصیه شده، حجم وسیعی از دختران نوجوان فعالیت بدنی کافی برای تامین سلامتی خود را ندارند که این مساله می تواند نگران کننده باشد. پیشنهاد می شود که مسولین مربوط راهبردهایی اساسی برای تغییر سبک زندگی دختران نوجوان سامان دهند که از جمله آن درخواست تدوین برنامه جامع فعالیت بدنی از متخصصان می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
11 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!