مسئولیت سازمان تامین اجتماعی در فرض «عدم دسترسی به کارفرما برای وصول حق بیمه» و راهکارهای تامین مالی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اصل «مسئولیت کارفرما در پرداخت حق بیمه»، اعم از سهم خود و کارگر، از اصول پذیرفته شده در بسیاری از نظام های تامین اجتماعی مشارکتی است؛ اصلی که در قانون تامین اجتماعی ایران، در کنار قاعده حقوقی «مسئولیت و تعهدات سازمان تامین اجتماعی در مقابل بیمه شده در صورت عدم تادیه یا تاخیر در تادیه حق بیمه» مطرح شده است. دو قاعده به ظاهر متعارضی که شناخت مبانی آنها و راه حل های حقوقی جمع آنهامی تواند جبران خسارات ناشی از عدم بیمه پردازی در یک سیستم مشارکتی را که مبتنی بر محاسبات بیمه ای و اکچوئری است، ممکن سازد. بررسی پژوهش های حقوقی صورت گرفته در این حوزه نشان می دهد که بازیابی حق بیمه و ارائه راهکار حقوقی برای جبران خسارات سازمان تامین اجتماعی به ویژه در فروضی مانند عدم دستیابی به کارفرما یا عدم شناسایی وی یا عدم امکان پرداخت از جانب او به دلایلی مانند فوت، ورشکستگی و... مورد توجه قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی و تطبیقی به دنبال پاسخ به این پرسش که مبنای این دو قاعده چیست و چه راهکارهایی برای بازیابی حق بیمه در این موارد وجود دارد، به این نتیجه رسیده است که مبنای مسئولیت کارفرما «تفکیک میان دین و التزام به تادیه» و مبنای مسئولیت سازمان در فرض عدم بیمه پردازی، «حمایتی» بودن نظام تامین اجتماعی است و برای جمع این دو قاعده از یک سو، راه حل های پیشگیرانه از جمله اصلاح نظام ثبت و ضبط اطلاعات در زمینه فعالیت های اقتصادی به منظور شناسایی غیرمستقیم کارگران در قالب ایجاد سیستم «ثبت کسب وکار» و «لایه بندی حمایت ها» یا شناسایی مستقیم کارگران از طریق ایجاد «سیستم کارت بیمه ای» باید پیش بینی شود و از سوی دیگر، در وضعیت ورود خسارت، پیش بینی شیوه های جدید تامین مالی پایدار برای سازمان به ویژه در قالب «صندوق تامین خسارات عدم بیمه پردازی» بر مبنای «بیمه اتکایی» با پشتوانه تضمین دولتی امکان پذیر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!