شرط انکار منافع در معاهدات سرمایه گذاری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه تحت قواعد حقوق بین الملل سرمایه گذاری، حق سرمایه گذاران خارجی برای طرح دعوا به طور مستقیم علیه دولت میزبان به رسمیت شناخته شده است. این حق اغلب در معاهدات دو یا چندجانبه سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی مقرر می شود. با این حال این قاعده در حال حاضر توسط رویه هایی متقلبانه برای جلب حمایت معاهدات سرمایه گذاری که در ادبیات حقوق بین الملل سرمایه گذاری به خرید معاهدهموسوم شده، در معرض تهدید قرار گرفته است. توضیح آنکه سرمایه گذاران برای انتفاع از معاهداتی که شرایط مطلوبی دارند و میان دولت میزبان و دولت های دیگری به جز دولت متبوع آنها منعقد شده است، دست به طراحی و اتخاذ روش هایی زده اند تا تابعیت دولت های عضو معاهدات مدنظر را کسب کنند و از این طریق از مزایای معاهدات مربوط منتفع شوند. این روش ها گاه توسط سرمایه گذاران بومی که واجد تابعیت دولت میزبان هستند نیز به کار رفته است. دولت های میزبان برای مقابله با پدیده خرید معاهدات راهکارهای گوناگونی اندیشیده اند. یکی از این تدابیر تنظیم متن معاهدات به صورتی است که پیش از بروز اختلاف و مطرح شدن اختلاف در مرجع داوری مقرر در معاهده، امکان بهره مندی سرمایه گذاری که دولت متبوع آن طرف معاهده با دولت میزبان نیست، از معاهده مربوطه فراهم نشود. گنجاندن شرط موسوم به «شرط انکار منافع» در معاهدات سرمایه گذاری ابزاری است که برای این منظور به کار می رود. هدف این مقاله بررسی مفهوم، تاریخچه پیدایش و تحول این شرط در بوته عمل است، به نحوی که نمایانگر میزان کارایی آن در مقابله با اتخاذ رویه های متقلبانه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!