راهبرد ایالات متحده آمریکا در قبال بیداری اسلامی، مطالعه موردی کشور مصر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحولات بیداری اسلامی در مصر در سال 2011 میلادی و قیام عمومی مردم برای کنار گذاشتن مبارک از راس هرم قدرت سیاسی، نظم منطقه ای را در ابعاد مختلف تغییر داده و سیاست های بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای را متاثر ساخت. این حرکت به عنوان یک تحول غیرمنتظره در سیاست خاورمیانه ای آمریکا، باعث ایجاد چالش و ابهام جدی در سیاست های این کشور در منطقه شد و دستگاه های تصمیم ساز و تصمیم گیر آمریکایی را برای مدیریت و کنترل بحران به تکاپو انداخت. تحقیق حاضر باهدف پاسخ گویی به این سوال که؛ راهبرد ایالات متحده آمریکا در جریان بیداری اسلامی مردم منطقه و به خصوص کشور مصر چیست؟ به رشته تحریر درآمده است.
در مطالعات میدانی تحقیق، ضمن انجام مصاحبه عمقی و توزیع پرسشنامه بین نخبگان، مولفه ها و شاخصه های راهبرد ایالات متحده در قبال بیداری اسلامی مردم مصر در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی – اجتماعی، علمی – فناوری، نظامی – امنیتی و برون ساختاری شناسایی گردیده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که آمریکا ضمن مدیریت بحران به وجود آمده در جریان بیداری اسلامی مردم مصر، با سیطره و مصادره این انقلاب به نفع خود و همچنین رژیم صهیونیستی، به دنبال اسلامیزه کردن منازعات بوده و تمام تلاش خود را صرف ممانعت از به قدرت رسیدن عناصر و جریان های اسلام گرای مخالف سیاست و منافع غرب در کشور مصر به کار گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p1809212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!