بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد همسران زنان واقع در سنین گذر از یائسگی در مورد سلامت دوران یائسگی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از بحرانی ترین مراحل زندگی زنان، دوران یائسگی است. حمایت و همراهی زنان در دوره گذر از یائسگی می تواند تا حد زیادی به آنان در مقابله با تنش های این دوره یاری کند. از آن جایی که همسر مهم ترین فردی است که می تواند منبع این حمایت باشد، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد همسران زنان واقع در سنین گذر از یائسگی درباره سلامت دوره یائسگی انجام شد.
روش کار
این مطالعه مداخله ای در سال 93 بر روی 200 مرد که زنان آن ها در سنین گذر از یائسگی بودند انجام گرفت. افراد به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مداخله (100 نفر) و گروه کنترل (100 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای بود که در آن سوالاتی در رابطه با مشخصات دموگرافیک و سنجش میزان آگاهی و عملکرد نسبت به یائسگی در نظر گرفته شد که قبل و دو ماه بعد از مداخله در دو گروه تکمیل گردید. در گروه مداخله یک برنامه آموزشی در قالب سه جلسه شصت دقیقه ای با استفاده از روش سخنرانی انجام شد، اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-18 و آزمون های تی، کای اسکوئر و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این مطالعه سطح معنی‫داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سنی مردان شرکت کننده در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 86/49 و 6/50 بود. میانگین نمره آگاهی مردان در زمینه سلامت دوران یائسگی، در گروه مداخله، قبل از آموزش 77/2±08/9 بود و بعد از آموزش 65/4±42/14 و میانگین نمره عملکرد مردان در گروه مداخله به ترتیب قبل و بعد از آموزش 06/7 و 27/13 بود. یافته ها نشان دادند که در گروه مداخله میزان آگاهی و عملکرد مردان در مورد سلامت یائسگی دو ماه پس از برنامه آموزشی افزایش یافته و این افزایش از نظر آماری معنی دار بوده است (05/0p<)، اما در گروه کنترل نمره آگاهی و عملکرد اختلاف آماری معنی داری نشان نداد.
نتیجه گیری
با توجه به ضعف آگاهی و عملکرد آقایان در مورد سلامت دوران یائسگی، پیشنهاد می شود این گونه تحقیقات در مناطق مختلف انجام شود. همچنین برنامه هایی جهت بالا بردن میزان آگاهی و عملکرد آقایان انجام گیرد و برنامه های آموزشی مدون در زمینه یائسگی و حمایت از زنان یائسه برای همسران آن ها طرح ریزی و اجرا گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1809441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!