بررسی تاثیر حضور همراه در کلاس های آموزش شیردهی بر آگاهی، نگرش و عملکرد شیردهی زنان نخست زا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با این که بیشتر مادران بلافاصله بعد از زایمان شیردهی را شروع می کنند، اما متاسفانه طی ماه های اول پس از زایمان این امر کاهش می یابد. در این رابطه، علی رغم اختلاف نظرها، حمایت از مادر شیرده یکی از بهترین راه کارهای تداوم شیردهی اعلام شده است و نقش پدر و سایر اعضای خانواده در حمایت و تشویق مادر در امر تغذیه شیرخوار بسیار پر اهمیت است، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر حضور همراه در کلاس های آموزش شیردهی بر آگاهی، نگرش و عملکرد شیردهی زنان نخست زا انجام گردید.
روش کار
این مطالعه بر روی 105 مادر باردار نخست زا انجام شد. مادران در هفته 30 تا 34 بارداری به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (35 =n) مقایسه، گروه آموزش شیردهی بدون حضور همراه و گروه آموزش شیردهی با حضور همراه قرار گرفتند. گروه مقایسه تنها از آموزش های روتین بیمارستان بهره مند شدند و دو گروه مداخله توسط پژوهشگر آموزش دیدند. جمع آوری داده ها قبل و بعد از آموزش، بلافاصله پس از زایمان و در هفته 4 و 8 پس از زایمان انجام شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون‫های آماری مرتبط و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
براساس یافته های این مطالعه بین میانگین نمره آگاهی و نگرش در دو گروه مداخله قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی دار بود (0001p<). در مورد میانگین نمره عملکرد نیز نتایج نشان داد که میانگین نمره عملکرد بین گروه های مورد مطالعه در زمان های پس از زایمان اختلاف معناداری داشت (001/0>p). از طرفی نتایج به دست آمده نشان داد که گر چه میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در دو گروه مداخله دارای اختلاف معنی دار بود اما این تفاوت در گروه مداخله 2 (آموزش با حضور همراه) بیشتر و میانگین نمرات به طور کلی بیشتر از دو گروه دیگر بود.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که آموزش های دوران بارداری و استفاده از نقش حمایتی خانواده قبل و بعد از زایمان، در افزایش میزان آگاهی و نگرش و ارتقاء سطح عملکرد شیردهی مادران بسیار موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1809450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!