همبستگی درماندگی اخلاقی و دیدگاه پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران در شرق ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
رعایت حقوق بیمار جزء مهم ترین مولفه های ارائه مراقبت اخلاقی و کرامت مدار بوده و پرستاران ممکن است در دفاع از حقوق بیمارشان در معرض درماندگی اخلاقی قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی بین درماندگی اخلاقی و دیدگاه پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران صورت گرفته است.
مواد و روش ها
مطالعه همبستگی حاضر روی 194 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه، بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان جنوبی در سال 1395 که به صورت در دسترس انتخاب شدند، صورت گرفت. ابزار جمع آوری کننده اطلاعات شامل پرسشنامه درماندگی اخلاقی Corly و پرسشنامه پژوهشگرساخته سنجش دیدگاه پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیمار بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تحلیل قرار گرفت.
ملاحظات اخلاقی: از کلیه شرکت کنندگان جهت شرکت در مطالعه رضایت کتبی اخذ و نسبت به بی نام بودن پرسشنامه ها و محرمانه بودن اطلاعات اطمینان خاطر داده شد.
یافته ها
بین تکرار درماندگی اخلاقی و دیدگاه پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیمار ارتباط معکوس معنی دار وجود داشت (P=0/04 ، r=-0/5). میانگین نمره درماندگی اخلاقی در ابعاد شدت (0/7±3/97) و در ابعاد تکرار (0/68±3/60) بود. میانگین دیدگاه پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیمار (0/8±4) گزارش شد. ارتباط بین درماندگی اخلاقی با تعداد سال های خدمت و سن در پرستاران معنی دار بود (0/05>P). بین نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران با متغیرهای جنس و تعداد سال های خدمت نیز ارتباط معنی دار وجود داشت (0/05>P).
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت درماندگی اخلاقی در پرستاران، مسوولین بایستی ضمن حساسیت نسبت به دیدگاه پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیمار، با استفاده از راه کارهایی دیدگاه پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران را بهبود بخشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1809633 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!