ارتباط شبکه های اجتماعی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بزرگسالان تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بسیاری از مطالعات در سالهای اخیر نشان داده اند که حمایت شبکه ای و وضعیت کیفیت زندگی مرتبط با سلامت ارتباط زیادی با یکدیگر دارند. این پژوهش، ارتباط شبکه های اجتماعی و وضعیت کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را در بزرگسالان تهران (افراد بالای 25 سل ساکن تهران) مورد بررسی قرار می دهد.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر به صورت مقطعی و (توصیفی-تحلیلی) در سال 1395 در شهر تهران انجام شد. جهت تعیین میزان مشارکت افراد در شبکه های اجتماعی پرسشنامه شاخص شبکه های اجتماعی (SNI) به کار گرفته شد. جهت تعیین سطح کیفیت زندگی مرتبط با سلامت افراد از فرم کوتاه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (SF-36) استفاده شد. در بخش آنالیز تحلیلی برای تعیین ارتباط متغیرهای شبکه اجتماعی و وضعیت کیفیت زندگی مرتبط با سلامت از تحلیل چند سطحی (Multi Level Analysis) استفاده شد.
یافته ها
در مجموع 1900 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. 979 نفر آنها مرد و 921 نفر زن بودند. نتایج به ترتیب 336 ، 945 و 619 نفر از آنها دارای مشارکت قوی، متوسط و ضعیف در شبکه های اجتماعی بودند. آزمونهای آماری نشان دادند که ارتباط کیفیت زندگی مرتبط با سلامت با میزان مشارکت در شبکه های اجتماعی معنی دار بوده است. همچنین ارتباط متغیرهای وضعیت تاهل، رفت و آمد با بستگان و دوستان، عضویت در هیئت های مذهبی، شبکه ها اجتماعی اینترنتی، سن، جنس و بعد خانوار با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت از نظر آماری معنی دار بود.
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد، مشارکت در شبکه های اجتماعی موجب افزایش کیفیت زندگی مرتبط با سلامت می شود. افزایش ارتباطات در بین بستگان و دوستان موجب افزایش کیفیت زندگی می گردد که می تواند تاثیر حمایت های عاطفی و روانی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
147
لینک کوتاه:
magiran.com/p1809816 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!