مطالعه اثر ضد باکتریایی لیزوزیم روی باکتری های استرپتوکوکوس.اینیایی و لاکتوکوکوس.گارویه جداشده از ماهیان قزل آلای رنگین کمان استان چهارمحال و بختیاری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
باکتری های استرپتوکوکوس اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه عوامل بیماری های استرپتوکوکوزیس و لاکتوکوکوزیس در ماهیان هستند که قابلیت انتقال به انسان در صورت تماس یا مصرف ماهی آلوده را دارند. این دو عامل در سال های اخیر شیوع زیادی در مزارع پرورش ماهی در ایران داشته اند. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر غلظت های مختلف لیزوزیم بر باکتری های استرپتوکوکوساینیایی و لاکتوکوکوسگارویه و همچنین تعیین MICو MBC این غلظت ها بر میزان رشد باکتری های فوق انجام گرفته است. بدین منظور، خاصیت ضدمیکروبی غلظت های مختلف لیزوزیم (53/19، 06/39، 13/78، 25/156، 5/312، 625، 1250، 2500 و 5000 میکروگرم بر میلی لیتر) علیه باکتری های استرپتوکوکوس اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه جداشده از ماهیان قزل آلای رنگین کمان در استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از روش میکرودایلوشن و قرائت جذب نوری در سه pH 5/5، 6 و 7 موردبررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از روش میکرودایلوشن نشان داد که مهار رشد هر دو باکتری تحت تاثیر لیزوزیم در pH های 6 و 5/5 در غلظتg/ml μ 5000 مشاهده گردید. درحالی که در 7=pH مهار رشد باکتری ها مشاهده نشد. تغییرات جذب نوری حاصل از رشد هر دو باکتری درpH های مختلف موردمطالعه، با افزایش غلظت لیزوزیم رو به کاهش بود. ولی در غلظت g/mlμ 5000 در pH های 6 و 5/5 در مقایسه با مقادیر کمتر به طور معنی داری جذب نوری پایین بود (05/0>P) درنتیجه، لیزوزیم در مهار رشد باکتری های استرپتوکوکوس اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه موثر بوده و همچنین کاهش مقادیر pH تاثیر معنی داری در فعالیت ضدمیکروبی لیزوزیم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1809852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!