بررسی نقش گیرنده نوع 3- سروتونین در ناحیه CA1 هیپوکامپ مغز بر فراموشی ناشی از محرومیت 6 ساعته از خواب متناقض RSD) REM) و خواب کلی(TSD)

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
خواب یک حالت برگشت پذیر است که ظرفیت واکنش و تعامل با محیط را محدود می کند. گیرنده 5HT3 که بطور گسترده در ناحیه CA1 هیپوکامپ مغز بیان می شود، نقشی حیاتی در تنظیم خواب و تثبیت حافظه دارد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر فعال سازی و غیرفعال سازی گیرنده 5HT3 به ترتیب با Y25130 و MCHL بر اختلال تثبیت حافظه تحت القای محرومیت از دو نوع خواب کلی total sleep deprivation)) وخواب متناقض REM sleep deprivation) ) در موش صحرایی بود.
روش بررسی
موشهای صحرایی نر نژاد ویستار بطور تصادفی درپنج گروه هشت تایی قرارگرفتند:1 –دو گروه دریافت کننده دوزهای موثر آگونیست و آنتاگونیست گیرنده 5HT3 2- شاهد TSD، 3-با محرومیت از خواب TSD 4- شاهد RSD 5-با محرومیت از خواب .RS از تکنیک چندسکویی برای القای RSD و تکنیک واتر باکس برای القای TSD و آزمون اجتناب غیرفعال برای ارزیابی تثبیت حافظه استفاده شده است.
یافته ها
دوزهای 01/0 و 001/0 میلی گرم آگونیست گیرنده 5HT3 (MCHL) و دوز 1/0 میلی گرم آنتاگونیست گیرنده 5HT3 (Y25130) بدون محرومیت از خواب باعث کاهش معنی دار حافظه اجتنابی (P<0.01)شد. در حالی که MCHL با دوز1/0 و نیز Y25130 با دوزهای 1/0 و 01/0میلی گرم بطور معنی داری فعالیت حرکتی را افزایش دادند (P<0.01)، اما هر دو دارو درتمامی دوزها بر روی درد تاثیر معنی داری نداشتند. دوز زیر آستانه Y25130 فراموشی ناشی از TSD و RSD را بطور معنی داری برگرداند (P<0.01). در حالی که هر دو دارو در شرایط TSD و RSD تاثیر معنی داری بر فعالیت حرکتی را نشان ندادند. اما MCHL در شرایط RSD و Y25130 در شرایط TSD بطور معنی داری بی دردی را افزایش دادند (P<0.01).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این تحقیق بنظر میرسد گیرنده های 5HT3 در ناحیهCA1 هیپوکامپ نقش حیاتی در رفتارهای شناختی و غیر شناختی ایجاد شده بوسیله TSD و RSD بازی می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1810543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!