کمینه سازی مجموع هزینه های تخصیص موعد تحویل، هزینه ارسال، تخصیص منابع و بیشینه دیرکرد در مسئله زمانبندی زنجیره تامین در محیط جریان کارگاهی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در این مقاله یک مساله زمانبندی جریان کارگاهی تولید و توزیع دو هدفه عدد صحیح به صورتی که تابع هدف اول مربوط به هزینه های تاخیر و هزینه مربوط به زمان تکمیل کارها و تابع هدف دوم مربوط به هزینه های موجودی کالای نیم ساخته و هزینه های مرتبط با موجودی نهایی و هزینه ی تخصیص منابع و تحویل به صورت دسته ای مدل سازی شده است. یک مساله تصمیم گیری چند هدفه زنجیره تامین که درآن تعدادی کار بر روی تعدادی ماشین پردازش می شوند. موعد تحویل هرکار نیز مشخص می باشد. این مقاله در نظردارد یک مدل برای حداقل سازی مجموع هزینه های تولید و توزیع که شامل هزینه های تاخیر، هزینه های موجودی وهزینه های تحویل به صورت دسته ای و تخصیص منابع است، ارایه نماید. مدل ریاضی مساله موردنظر یک مدل برنامه ریزی ریاضی غیرخطی عدد صحیح مختلط است. به دلیل اینکه این مسایل در حوزه مسایلhard NP_ قرار می گیرند از الگوریتم های فراابتکاری برای حل آنها استفاده می کنیم. این مدل یک مدل غیرخطی است که در این مقاله به صورت خطی درآورده شده است. این مسئله با روش محدودیت اپسیلون در ابعاد کوچک حل شده و مرز پارتو بدست آمده و در ابعاد بزرگ با الگوریتم فرا ابتکاری NSGAII مسئله حل گردیده و همچنین در ابعاد کوچک دو روش حل (محدودیت اپسیلون و NSGAII) با هم مقایسه گردیده اند. نتایج نشان می دهد که در الگوریتم NSGAII بهتر از روش محدودیت اپسیلون عمل می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1810640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!