اثر رژیم های تلفیقی آب دریا و آب شهری بر ویژگی های بیوشیمیایی و بهره وری مصرف آب گیاه شوید (Anethum graveolens L)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی روش تلفیق آب دریا و شهری و تاثیر هر رژیم بر ویژگی های بیوشیمیایی و بهره وری مصرف آب گیاه دارویی شوید بود. آزمایش در قالب طرحی کاملا تصادفی با سه تکرار بر پایه کشت گلدانی در گلخانه تحقیقاتی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اجرا شد. برای این منظور، تلفیق آب دریا و آب شهری در پنج سطح (شاهد، اختلاط، یک سوم، نیم در میان و یک در میان آب دریا و آب شهری) استفاده شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که رژیم های آبیاری بر صفات کلروفیل کل و کلر برگ در سطح 1 درصد معنا دار است، ولی بر سدیم، پتاسیم و نسبت سدیم به پتاسیم برگ و بهره وری مصرف آب در سطح 5 درصد معنا دار بود. نتایج نشان داد که با افزایش شوری آب آبیاری، مقدار کلروفیل کل، پتاسیم برگ و بهره وری مصرف آب کاهش یافت، ولی مقادیر کلر و سدیم افزایش یافت که باعث مسمومیت یونی، به ویژه در سطوح بالای شوری، شد. نتایج نشان داد که در میان پنج رژیم اعمالی، رژیم آبیاری یک سوم در میان آب دریا و آب معمولی از نظر کلروفیل کل، پتاسیم برگ و بهره وری مصرف آب بیشترین میزان را پس از تیمار شاهد داشته است. تیمار یک سوم در میان، نیم در میان، یک در میان و اختلاط آب شور دریا و آب شهری منجر به کاهش 6/27، 4/50، 1/59 و 1/68 درصدی بهره وری مصرف آب شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1810830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!