بررسی راهبردهای ارتقاء قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر هیاتهای مذهبی

چکیده:
نظام جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ساختار خاص خود مولفه های متعددی از قدرت نرم را فرامی گیرد. یکی از مهم ترین آنها هیات های مذهبی است که دارای کارکردهای متعددی شامل کارکرد فرهنگی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و هنری می باشد. مقاله حاضر در راستای معرفی کارکردهای هیات های مذهبی و با توجه به وجود بعضی از آسیب ها و تهدیدات موجود برای آنها با هدف ارتقاء قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران از طریق ارائه راهبردها فراهم شده است. این مقاله به روش تحلیلی و توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل جامعه نخبگان و صاحب نظران، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دست اندرکاران (مداحان، سخنرانان و متولیان هیات ها) با تجربه در حوزه قدرت نرم و هیات های مذهبی در دو طبقه می باشد و نمونه آماری تحقیق با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند 60 نفر انتخاب گردید. یافته های تحقیق از طریق نرم افزار SPSS و تکنیک های آماری و روش TOWS بررسی گردید. ماتریس ارزیابی موقعیت هیات ها (نمودار space) نشاندهنده وضعیت تهاجمی خفیف است و در پنج سال آینده این موقعیت به حالت فعال شدید در خواهد آمد. راهبردهای ارائه شده در این پژوهش به دو دسته اولویت اول و دوم تقسیم گردید. نتایج تحقیق نشان داد که برای ارتقاء قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران از طریق کارکردهای هیات های مذهبی باید با تقویت قوت های کارکردی هیات های مذهبی و توجه به محتوای عزاداری و آموزش مداحان، سخنرانان و دست اندرکاران هیات ها و بهره گیری از فرصت های محیط خارجی به ارتقاء کارکردها هیات ها پرداخت. همچنین ضمن تبیین و تشریح آسیب ها و تهدیدات موجود برای دست اندرکاران هیات های مذهبی با آسیب ها، انحرافات و تهدیدات محیط خارجی مقابله کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1816387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!