تاثیر هشت هفته تمرین یوگا و مصرف مکمل روی بر سطح اینترلوکین1(IL-1) و پروتئین واکنشی c (CRP) در زنان مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
(IL-1β) یک سایتوکاین التهابی می باشد که سطوح بالای این بیومارکر منجر به بروز مقاومت نسبت به انسولین و دیابت نوع 2 می گردد ) و پروتئین واکنش C) در بیماران دیابتی نوع 2 انجام گرفت.

مواد و روش ها
در این پژوهش نیمه تجربی، 32 زن مبتلا به دیابت نوع2 (سن: 34/6±18/43 سال ،BMI: 00/4±83/31kg/m2) به طور تصادفی به چهار گروه تمرین یوگا، مصرف مکمل روی سولفات، ترکیبی و کنترل قرار گرفتند. برنامه تمرین یوگا، 8 هفته تمرین (2جلسه 70 دقیقه در هفته) انجام دادند. گروه مکمل(روزانه یک قرص 05/ 0P <).

یافته ها
یافته ها نشان داد پس از 8 هفته، تفاوت معناداری بین میانگین قندخون ( p=0/001)، سطح IL-1β، CRP pگروه های تجربی و کنترل بود؛ در حالی که این تفاوت در متغیرهای انسولین(0/23= p)، مقاومت به انسولین (0/29= p) تغییر معنی داری را نشان نداد.

بحث و نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد مصرف مکمل روی، تمرینات یوگا و ترکیبی می تواند سطوح IL-1β ، CRP و گلوکز را کاهش دهد و سطوح انسولین را افزایش و مقاومت به انسولین را تنها در گروه مکمل کاهش می دهد، لذا می تواند به عنوان یک روش درمانی مکمل برای بیماران مبتلا به دیابت نوع2 مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
374 تا 385
لینک کوتاه:
magiran.com/p1817212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!