جداسازی و پیش تغلیظ مقادیر کم نیکل از نمونه های آبی با استفاده از نانولوله های کربنی مغناطیسی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش حاضر، از یکی از روش های جدید توسعه یافته برای پیش تغلیظ و اندازه گیری مقدار کم نیکل در نمونه های آبی و استخراج فاز جامد مغناطیسی با استفاده از نانولوله های کربنی مغناطیسی استفاده شد. در این پژوهش برای افزایش انتخابگری از لیگاند α- فوریل دی اکسیم به عنوان عامل کیلیت استفاده شد. به منظور انجام استخراج، پس از افزودن مقدار بهینه لیگاند به نمونه حاوی نیکل و تنظیم pH محلول روی 9، هفت میلی لیتر از محلول جاذب به آن افزوده و به مدت 15 دقیقه هم زده شد. سپس فاز آبی و جاذب توسط یک آهنربای قوی جدا شد. در نهایت با شستن آنالیت از جاذب با محلول مناسب، جذب آن توسط دستگاه اسپکترومتری جذب اتمی شعله ای اندازه گیری شد. پارامترهای موثر بر استخراج و پیش تغلیظ نیکل بررسی و بهینه شدند. تحت شرایط بهینه، منحنی کالیبراسیون در محدوده 5/2 تا 375 میکروگرم در لیتر خطی بوده و حد تشخیص روش برابر 8/0 میکروگرم در لیتر بود. این روش توسعه یافته با موفقیت برای تعیین مقدار نیکل در نمونه های آبی به کار برده شد. مقدار راندمان نسبی اندازه گیری نیکل در نمونه های آبی 7/98-1/102 درصد به دست آمد. نتایج نشان می دهد نانولوله های کربنی مغناطیسی می توانند به عنوان جاذب موثر و ارزان برای پیش تغلیظ و استخراج نیکل از نمونه های حقیقی به کار روند.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1817255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!