مدل برنامه ریزی چند هدفه برای تعیین کارایی و بازده به مقیاس زنجیره تامین دو مرحله ای: مطالعه موردی شرکت های رزین ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
رویکرد جدیدی که در سال های اخیر بر مدیریت عملیات حاکم شده، رویکرد مدیریت زنجیره تامین(SCM) است. مدیریت زنجیره تامین در سال های گذشته توجه زیادی از محققان را به خود جلب کرده است. این روش برای بهبود همزمان عملکرد اقتصادی، اجتماعی و محیطی تبدیل شده است. بنابراین، ارزیابی SCM یک وظیفه مهم برای هر نوع از سازمان ها است. در میان روش های ارزیابی، تحلیل پوششی داده ها(DEA) یک روش مناسب برای ارزیابی SCM به نظر می رسد. برخی از واحدهای تصمیم گیرنده از چندین بخش یا مرحله تشکیل شده اند که یک شبکه از زیرفرآیندها را ایجاد می کنند. برای ارزیابی این نوع از واحدها از روش های تحلیل پوششی داده های شبکه ای استفاده می شود. در این مقاله، دو رویکرد برای محاسبه کارایی مدیریت زنجیره تامین به صورت فرآیند شبکه ای در نظر گرفته شده است. در رویکرد نخست، تعمیم مدل مجموع وزن دار برای محاسبه کارایی و بازده به مقیاس زنجیره تامین با فرآیند دومرحله ای را به صورت تک هدفه در نظر گرفته ایم. در رویکرد دوم، مدل مجموع وزن دار را برای اولین بار برای محاسبه کارایی و بازده به مقیاس زنجیره تامین با فرآیند دومرحله ای را به صورت یک مدل برنامه ریزی چندهدفه ارائه کرده ایم؛ لذا با توجه به نظر و علایق تصمیم گیرنده سعی در تک هدفه کردن آن داشته و کارایی مراحل و فرآیند تولید کل را پس از تک هدفه کردن به دست آورده ایم. در قسمت دیگر مقاله، با توجه به دو رویکرد ارائه شده، درصدد تعیین بازده به مقیاس مدیریت زنجیره تامین آمده ایم. روش های پیشنهادی، برای ارزیابی کارایی و بازده به مقیاس زنجیره تامین در شرکت های تولید رزین ایران استفاده شده است. سه شرکت در هر دو رویکرد، کارای شبکه ای بوده و دارای بازده به مقیاس های افزایشی، ثابت و کاهشی هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 227
لینک کوتاه:
magiran.com/p1817300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!