بررسی کارایی پسماند پشم سنگ در جذب آلودگی های نفتی (نفت سفید) در آب

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
آلوده شدن آب به ترکیبات نفتی در ایران از بدو استخراج نفت از سده گذشته ایجاد شده است و انباشت تدریجی آنها در محیط سلامتی منابع آب کشور را تهدید می کند، بنابراین گسترش فناوری های جدید برای حذف و پاک سازی آلودگی های نفتی ضروری است. روش های مختلفی برای پاک سازی آلودگی های نفتی و مشتقات آن وجود دارد. در این پژوهش، از جاذب پسماند پشم سنگ به عنوان جاذب ارزان قیمت برای حذف آلودگی نفتی (نفت سفید) از پساب استفاده شد.
مواد و روش ها
در ابتدا با استفاده از آنالیز XRF و XRD ترکیب شیمیایی تعیین شد، سپس آزمایشات جذب به صورت ناپیوسته با استفاده از محلول های آزمایشگاهی حاوی نفت انجام گرفت و شرایط بهینه جذب با تغییر فاکتورهای موثر بر جذب که شامل pH، غلظت اولیه آلوده کننده، زمان تماس و مقدار جاذب بر میزان جذب در سطوح مختلف بود، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت استفاده از جاذب برای پساب آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
کارایی جاذب در زمان تعادل برای جذب نفت با استفاده از جاذب پسماند پشم سنگ در min 15 دقیقه با اختلاف معنی داری بیشتر از دیگر زمان تماس ها بود (میزان 76/01 درصد جذب؛ 0/05>p) و کمترین مقدار آن با اختلاف معنی داری در min 3 مشاهده شد (میزان 63/82 درصد جذب؛ 0/05>p). بیشترین میزان جذب پسماند پشم سنگ در 3=pH مشاهده شد که اختلاف معنی داری با دیگر pH ها داشت (میزان 70/59 درصد جذب؛ 0/05>p) و کمترین درصد جذب با اختلافی معنی دار در 9=pH مشاهده شد (میزان 57/69 درصد جذب؛ 0/05>p). تاثیر مقادیر جاذب پسماند پشم سنگ در 0/5 و g/L 1 با یکدیگر اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشتند، اما با اختلاف معنی داری بیشتر از دیگر مقدار جاذب ها بودند (به ترتیب میزان 76/80 و 75/30 درصد جذب؛ 0/05>p) و کمترین درصد جذب با اختلاف معنی داری نسبت به سایر مقادیر در g/L 0/25 مشاهده شد (میزان 67/78 درصد؛ 0/05>p). برازش هم دماهای جذب سطحی نشان داد که جذب نفت توسط پسماند پشم سنگ با مدل لانگمویر مطابقت دارد (میزان 0/99=R2 می باشد).
نتیجه گیری
جاذب پسماند پشم سنگ، کارایی بالای در جذب نفت از پساب دارد و می تواند در رفع آلودگی نفتی (نفت سفید) مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p1822248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!