رتبه بندی شاخصهای کلیدی صلاحیت مدیران رده عملیاتی مبتنی بر روش چندمعیاره تاپسیس فازی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
از آنجا که انتخاب نادرست یک مدیر ممکن است به انتخاب های ناصحیح در موارد دیگر سازمان منتج شود لازم است سازمانها به این مسئله مهم توجه نمایند و ساز و کارهای مدونی برای انتخاب مدیران در سطوح مختلف داشته باشند. با توجه به اهمیت این موضوع این مطالعه با هدف رتبه بندی شاخصهای کلیدی مرتبط با صلاحیت مدیران رده عملیاتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه با استفاده از روش تاپسیس فازی(fuzzy TOPSIS) روند منطقی و سیستماتیک برای توسعه مدل بهینه برای رتبه بندی شاخصها تهیه شد. برای دستیابی به معیارهای تاثیرگذار در ارائه مدل انتخاب مدیران رده میانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ابتدا شاخص ها توسط خبرگان از میان فهرست مبسوط شاخص های مربوطه که از مرور متون شناسائی شده بودند، انتخاب گردیده و سپس لیست شاخص های کلیدی در ارتباط با انتخاب مدیران تهیه شد و در نهایت با کمک معیارهای SMART نسبت به وزن دهی و رتبه بندی شاخص ها اقدام شد.
نتایج
50 نفر در این مطالعه شرکت کردند. 37(74%) نفر آنها مرد و 13(26%) نفر زن بودند. میانگین و انحراف معیار سن شرکت کنندگان در مطالعه به ترتیب 68/41 و 06/7 سال بود. با مرور منابع و مطالعات انجام شده در این زمینه در مجموع 48 شاخص که با صلاحیت مدیران تناسب داشتند، شناسائی شد. از میان شاخصهای شناسائی شده 36 شاخص بر اساس نظر اساتید و خبرگان علوم مدیریت و مدیران ارشد که دارای اهمیت و تناسب بیشتری با صلاحیت مدیران رده عملیاتی داشتند، به عنوان شاخصهای کلیدی انتخاب شدند. نتایج تجزیه و تحلیلهای پایائی نشان داد که ابزار طراحی شده دارای ثبات و پایائی مناسبی است. بطوری که اندازه آلفای کرونباخ استاندارد شده آیتمها 95/0 می باشد. در اکثر موارد همبستگی بین شاخصها مثبت است. بر اساس تجزیه و تحلیلهای فازی شاخصهای تحصیلات عالی در رشته مدیریت، رعایت وقت و زمان، قدرت بیان، آراستگی و اعتقاد به نظم و قانون به ترتیب با ضرایب نزدیکی 205/0 ، 204/0 ، 203/0 ، 202/0 و 197/0 رتبه های اول الی پنجم را به خود اختصاص دادند.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد، معیارهای لازم و دارای اهمیت جهت انتخاب مدیران حیطه های مختلف خصوصیات یک مدیر را شامل می شوند. تحصیلات عالی در زمینه علوم مدیریت و تسلط مدیر بر جنبه های فنی مدیریت سازمان در صدر این ویژگی ها قرار دارد. نتایج این تحقیق می تواند به دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی در تدوین دستورالعمهای انتخاب مدیران کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1822278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!