بررسی نیازهای آموزشی قطب های آموزشی و تحقیقاتی علوم پزشکی: نقشه راه قطب های علمی آموزشی و تحقیقاتی علوم پزشکی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به تدوین و تصویب نقشه راهبردی قطب های علمی در سال 1389، دستیابی به دورنمای این برنامه، نیازمند توانمندسازی مدیران ارشد قطب ها است. این مطالعه با هدف تدوین بسته آموزشی توانمندسازی قطب های علمی علوم پزشکی جهت کمک به استقرار نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنجم توسعه انجام شد.
روش و
مواد
مطالعه حاضر به صورت کیفی و در چهار مرحله انجام شد. در مرحله اول 30 نفر از مدیران قطب های علوم پزشکی کشور به صورت هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه ساختارنیافته به منظور تعیین توانمندی های لازم برای مدیریت بهتر قطب های علمی در جهت دستیابی به اهداف نقشه راه قطب های علمی به عمل آمد و به صورت تحلیل محتوا آنالیز شد. در مرحله بعد کمیته فنی متشکل از ذینفعان و خبرگان مرتبط تشکیل و بر اساس نتایج حاصل از مرحله قبل بسته آموزشی تدوین شد و با توجه به سرفصل های بسته آموزشی کارگاه دو روزه آموزشی و ارزشیابی قبل و بعد دوره به عمل آمد.
یافته ها
فهرست توانمندی های لازم برای مدیریت قطب های علمی در چهار طبقه فرعی تولیت، منابع انسانی، منابع مالی و ارائه خدمت تقسیم بندی شدند. اولویت های آموزشی استخراج شده از این فهرست عبارتند از شیوه مدیریت در مراکز، مدیریت تغییر، برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی قطب، شیوه استقرار برنامه ها، ترجمان دانش، پاسخگویی اجتماعی، شیوه تامین منابع مالی، فرایند پژوهش، مدیریت ایده های تولید ثروت و فرایند نوآوری. در ارزشیابی انجام شده به طور میانگین بیش از 50% به اطلاعات شرکت کنندگان اضافه شده بود.
نتیجه گیری
دوره برگزار شده از حیث ایجاد فرصت برای مرور نیازهای آموزشی و ایجاد حساسیت در قطب های علمی نسبت به توانمندسازی درونی در گام اول موفق بوده است. برای نهادینه سازی آموزش های ارائه شده، افزایش حساسیت نسبت به حضور فعال تر قطب ها در جامعه و سیاست گذاری، حمایت قویتر شورای عالی قطب ها و روسای دانشگاه ها، برگزاری تورهای دوره ای برای ارایه تجربیات موفق قطب ها، انتخاب مشاور برای هر قطب و ارایه آموزش ها و مشاوره ها در طول زمان، داشتن برنامه توانمندسازی و روزآمدسازی قطب ها از مهمترین گام ها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1825557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!