بررسی عوامل مرتبط با تصمیم گیری بالینی پرستاران بیهوشی در اتاق عمل بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جهرم

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تصمیم گیری بالینی بخشی اساسی از اعمال حرفه ای پرستاری می باشد. شرایط متغیر و نا مطمئن بیماران و محیط بالین و اتاق عمل، مستلزم آن است که پرستاران بیهوشی تصمیم گیران باکفایتی باشند تا بتوانند به نیازهای مددجویان خود پاسخ دهند. با توجه به اهمیت این مسئله پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با تصمیم گیری بالینی پرستاران بیهوشی در اتاق عمل انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی همه پرستاران بیهوشی شاغل در دو بیمارستان علوم پزشکی جهرم که شامل 42 نفر بودند به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگرساخته ای که عوامل مرتبط با تصمیم گیری بالینی پرستاران بیهوشی در اتاق عمل را در چهار حیطه عوامل فردی، اجتماعی، سازمانی و بالینی مورد سنجش قرار می داد، جمع آوری گردید. نمونه های پژوهش در یک طیف لیکرت 5 قسمتی به انعکاس دیدگاه خود در رابطه با هر عبارت در پرسشنامه می پرداختند. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 94/0 به دست آمد. در تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی نظیر میانگین، فراوانی و درصد در راستای توصیف متغیرهای مورد بررسی استفاده شد.
یافته ها
بعد بالینی بیشترین میانگین نمره را در بین عوامل موثر بر تصمیم گیری بالینی پرستاران بیهوشی به خود اختصاص داد (51/0±14/3) و کمترین میانگین نمره مربوط به بعد اجتماعی بود (76/0±99/2).
نتیجه گیری
با متعادل نمودن عوامل بالینی موثر از جمله تعداد پرستاران در شیفت و تهیه و نهادینه کردن استفاده از دستورالعمل هایی جهت تعیین حیطه اختیارات پرستاران بیهوشی می توان به توانمند سازی کادر بیهوشی در تصمیم گیری و ارتقای کیفیت مراقبت، کمک کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1827646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!