ارزیابی محلات شهری بر اساس مولفه های سلامتی، ایمنی و زیست محیطی در شهر مشهد

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سلامتی و ایمنی ساکنین محلات، ارتباط نزدیکی با سلامتی و ایمنی محیط آن ها دارد که از طریق همگرایی و چینش هم افزای نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات، به دست می آید. بنابر ادعای مدیران شهری مشهد، سیستم کنترل سلامتی، ایمنی و زیست محیطی هم اکنون در این شهر در حال اجرا است. به همین منظور، این بررسی با هدف ارزیابی وضعیت سلامتی، ایمنی و شرایط زیست محیطی مناطق سیزده گانه شهر مشهد انجام گردید.
روش بررسی
این بررسی از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در بازه زمانی خرداد 1395 تا مهر 1396 در سیزده منطقه شهری و 130 محله شهری مشهد انجام شد. وضعیت آب، آلودگی، امواج آسیب زا، تقاطع ها، ایمنی در حوادث، مدیریت زباله و گذرگاه های امن با استفاده از چک لیست های محقق ساخته، مصاحبه و مشاهده گردآوری شد. برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری K-S تک نمونه ای و کروسکال والیس و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که به جز محلات مناطق 12، 11، 1 و 9 که از نظر شاخص های مورد بررسی در حد متوسط و بالاتر بودند، سایر محلات پایین تر از حد متوسط قرار داشته و محلات واقع در مناطق 4، 3، 5 و 2 در مرز هشدار قرار داشتند. بین وضعیت مولفه های سلامت، ایمنی و زیست محیطی با محل سکونت ارتباط آماری معنادار دیده شد.
بحث و نتیجه گیری
از آنجا که محلاتی که شرایط بحرانی تری داشتند، عمدتا متعلق به بخش های حاشیه ای و محروم تر بودند، ضرورت دارد تا نظام بودجه بندی و تخصیص اعتبار به مناطق و محلات شهری، دچار تحول اساسی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p1828862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!