تاثیر طب فشاری گوش در کنترل فاز تاخیری تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان پستان: کارآزمایی بالینی تصادفی شده

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان هایی است که زنان را مبتلا می کند و شیمی درمانی یکی از گزینه های اصلی درمان این بیماری است. علی رغم مصرف داروهای ضد تهوع و استفراغ، شیوع این عارضه 21 تا 35 درصد گزارش شده است.
هدف
هدف از این مطالعه تعیین تاثیر استفاده از طب فشاری گوش، به منظور کنترل فاز تاخیری تهوع و استفراغ در زنان مبتلا به سرطان پستان، تحت درمان با شیمی درمانی، بود.
روش
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده بود که بر روی 48 زن مبتلا به سرطان پستان که به صورت سرپایی جهت شیمی درمانی به مراکز شیمی درمانی بیمارستان امام خمینی(ره) و رسول اکرم(ص) مراجعه می کردند انجام شد. قبل از انجام شیمی درمانی و پس از کسب رضایت نامه کتبی بیماران با روش نمونه گیری تصادفی بلوکی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. روش کار در گروه آزمون به این صورت بود که علاوه بر مصرف داروهایی روتین، از طب فشاری گوش استفاده شد. در طی فاز تاخیری گروه کنترل تنها داروهای کنترل کننده تهوع و استفراغ که به صورت روتین تجویز شده بود را دریافت کردند. داده ها به وسیله پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد مورو که اطلاعات مربوط به شدت و تعداد دفعات تهوع و استفراغ را مورد بررسی قرار می داد، جمع آوری شد. نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSSv.21 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که، استفاده از طب فشاری گوش منجر به کاهش شدت و تعداد موارد فاز تاخیری تهوع شده است که این کاهش از نظر آماری معنی دار بوده است. (001/0P<) اعمال طب فشاری گوش منجر به کاهش در شدت و تعداد موارد فاز تاخیری استفراغ شد و این کاهش از نظر آماری معنی دار بود. (001/0P<) هم چنین استفاده از طب فشاری منجر به بروز عارضه ای در بیماران نشد.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش نشان داد که استفاده از طب فشاری گوش در نقاط شن من، قلب، معده، سیستم اعصاب مرکزی و مبدا، همراه با رژیم دارویی ضد تهوع و استفراغ می تواند منجر به تخفیف فاز تاخیری تهوع و استفراغ شود. لذا پیشنهاد می شود که پرستاران از این تکنیک فشاری به عنوان روشی مکمل، ساده و غیر تهاجمی برای تخفیف فاز تاخیری تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1829550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!