بررسی نقش باکتری های باسیلوس مگاتریوم و باسیلوس سابتیلیس در افزایش گیاه پالایی گونه های Agropyron cristatum و Achillea millefolium در خاک های آلوده به مواد نفتی (مطالعه موردی: خاک های اطراف پالایشگاه تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی کاربرد تکنیک های همزمان باکتری های تجزیه گر و گیاه پالایی برای پاکسازی خاک آلوده به نفت در شرایط گلخانه انجام گرفت. به این منظور دو گیاه مرتعی Agropyron cristatum و Achillea millefolium به همراه تیمارهای بدون وبا تلقیح باکتری های تجزیه گر B. Megaterium و B. subtilis بصورت گلدانی برای خاک اطراف آلوده نفتی پالایشگاه جنوب تهران با درصد آلودگی 5/3 و 7 درصد وزنی، بکار برده شدند. پایش تغییرات TPHsبا و بدون کاربرد باکتری های موثر تجزیه گر برای گونه های مرتعی موثر مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد بهترین راندمان حذف TPHs برای گونه Agropyron cristatum در پایان دوره رشد گیاهی در حضور تیمارهای باکتری باسیلوس مگاتریوم و باسیلوس سابتیلیس در غلظت 5/3 درصد آلودگی نفتی به ترتیب 18/72 و 08/64 درصد و در گونه Achillea millefolium به ترتیب 59/60 و 12/58 درصد مشاهده شد. هم چنین درصد کاهش هدایت الکتریکی برای گونه Agropyron cristatum در پایان دوره رشد گیاهی در حضور تیمارهای باکتری باسیلوس سابتیلیس و باسیلوس مگاتریوم در غلظت 5/3 درصد آلودگی نفتی به ترتیب 37/42 و 27/39 درصد و در گونه Achillea millefolium به ترتیب 41/33 و 48/31 درصد مشاهده شد. بیشترین تغییرات pH در حضور تیمارهای باکتری تجزیه گر بوده و بیشترین تغییرات در غلظت 5/3 درصد وزنی آلودگی نفتی و در تیمار باکتری باسیلوس سابتیلیس برای گونه Agropyron cristatum به میزان25/7 درصد مشاهده شد. با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش می توان گفت دوگیاه Agropyron cristatum Achillea millefolium کشت شده در خاکهای آلوده هیدروکربنی، به آلودگی نفتی موجود در خاک مقاوم بوده و مقدار آلودگی نفتی موجود در خاک را کاهش دادند، البته عملکرد گیاه Agropyron cristatum در کاهش آلودگی نفتی خاک بهتر بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1830287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!