ارزیابی عملکرد روابط تجربی برای تخمین خصوصیات مخازن گاز میعانی جنوب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
رفتار فازی، اندازه گیری خصوصیات سیال و مدل سازی مخازن گاز میعانی، با پیچیدگی هایی رو به رو است. بنابراین بسیاری از محققین، روابط تجربی ارائه دادند که با استفاده از داده های میدانی هم چون نسبت گاز به میعانات تولیدی یا داده های آزمایشگاهی مانند ترکیب درصد اجزاء، می توان خصوصیات PVT این مخازن را تخمین زد. در این تحقیق، تعدادی از روابط تجربی معتبر برای تخمین خصوصیات سیال گاز میعانی انتخاب شده است. داده های آزمایشگاهی از 30 نمونه سیال گاز میعانی سبک تهیه شده از 9 میدان گاز میعانی جنوب ایران جمع آوری شده و مورد ارزیابی قرار گرفته اند. نتایج حاصل از تخمین خصوصیات با استفاده از روابط تجربی با داده های آزمایشگاهی مقایسه شده اند و دقت روابط تجربی با توجه به میزان خطا ارزیابی شده است. در این مقاله، محدوده ی مورد استفاده برای ارزیابی روابط تجربی عبارتند از: دمای مخزن از 159 تا 235 درجه ی فارنهایت، جرم مولکولی گاز از gr/grmole 4/17 تا gr/grmole13/21، فشار شبنم ازpsia3100 تاpsia 5170 و ضریب انحراف گاز درفشار شبنم از 84/0 تا 059/1، حداکثر میعانات تولیدی 09/0 تا 91/2 درصد و نسبت گاز به میعانات تولیدی ازSCF/STB 86/33487 تا SCF/STB617721 است. کمیت های مورد بررسی با استفاده از روابط تجربی عبارتند از: درصد مولی ،جرم مولکولی گاز، حداکثر درصد میعانات تولیدی، نسبت گاز به میعانات تولیدی، فشار شبنم و ضریب انحراف گاز در فشار شبنم. به طور کلی روابط مربوط به محاسبه ی حداکثر میعانات تولیدی و روابط مربوط به محاسبه ی فشار شبنم به ترتیب بیشترین و کمترین مقدار خطا را دارند. در مواردی که نسبت گاز به میعانات تولیدی زیاد است، روابط تجربی برای تخمین درصد مولی مناسب نیستند. استفاده از روابط تجربی برای تخمین ضریب انحراف گاز در فشار شبنم پیشنهاد نمی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1830624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!