اثر نمک های نیترات آمونیوم و کلرورکلسیم در پرآوری و بهبود کیفیت شاخساره های درون شیشه پایه های پررشد گلابی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تولید شاخه چه های کوچک و پرآوری پائین آن ها در شرایط درون شیشه است. به منظور بهبود کیفیت شاخه چه های درون شیشه، اثر نمک های نیترات آمونیوم و کلرورکلسیم روی پایه های گلابی Q1 (Pyrus communis×P. ussuriensis Rehd.)، P. betulifolia و پایه بومی کنجونی (P. communis×P. ussuriensis Rehd.) در کنار شاهد دانهال درگزی در محیط گزینش شده QL مورد تحقیق قرار گرفت. نمک نیترات آمونیوم در غلظت های 25/6 (شاهد محیط QL)، 5/12 و 75/18 میلی مولار و کلرورکلسیم در غلظت های صفر (شاهد محیط QL)، 9/0 و 8/1 میلی مولار بر میزان پرآوری، کیفیت شاخه چه ها و جذب عناصر نیتروژن و کلسیم در پایه های فوق بررسی شد. در اکثر محیط ها، پایه P. betulifolia دارای رشد زیاد و پرآوری کم بود و پایه Q1 پرآوری نسبتا بالاتری در مقایسه با دیگر پایه ها داشت. افزایش مقدار نیترات آمونیوم سبب کاهش در پرآوری ریزنمونه ها شد و با افزایش مقدار کلرورکلسیم، سطح برگ توسعه یافت. مقدار جذب عناصر نیتروژن و کلسیم در همه پایه ها بالاتر از مقدار بحرانی بود و افزایش نمک نیترات آمونیوم سبب افزایش سطح جذب نیتروژن برای پایه P. betulifolia، Q1، کنجونی و دانهال درگزی به ترتیب به میزان 58/7، 31/4، 78/5 و 24/6 درصد شد. برعکس بالاترین درصد کلسیم جذب شده برای سه پایه P. betulifolia، Q1 و پایه کنجونی در پائین ترین غلظت کلرورکلسیم مشاهده شد. وجود بالاترین سطح کلسیم در بیش تر پایه ها در کم ترین سطح نیترات آمونیوم نشان دهنده تاثیر منفی این نمک در جذب کلسیم در این شرایط بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
249 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p1831752 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!