طراحی و سنجش روایی و پایایی پرسشنامه ای برعوامل تاثیرگذار در مصرف نان های بسته بندی به غیر بسته بندی با استفاده از تئوری عمل منطقی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
نان به عنوان تامین کننده بخشی از کالری، پروتئین ها، ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مطابق با تئوری عمل منطقی، نگرش و هنجارهای انتزاعی عواملی هستند که بر قصد فرد در مورد انجام یک رفتار و در نهایت انجام آن رفتار توسط فرد اثر می گذارند. از آنجایی که مصرف کنندگان نانهای بسته بندی را بیشتر ترجیح می دهند، این مطالعه با هدف طراحی پرسشنامه ای معتبر در مورد عوامل تاثیرگذار بر مصرف نانهای بسته بندی نسبت به غیربسته بندی انجام شد.
روش کار
مطالعه مقطعی حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که در آن از طریق سه بحث گروهی متمرکز و مصاحبه با اساتید متخصص، پرسشنامه ای براساس تئوری عمل منطقی طراحی گردید. بررسی روایی با استفاده از روش های اندازه گیری روایی محتوا و روایی صوری با پانل خبرگان 11 نفری انجام شد و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید.
یافته ها
پرسشنامه اولیه شامل 51 آیتم بود که پس از بررسی روایی و پایایی آنها، تعداد آیتمهای پرسشنامه نهایی معادل 44 سوال به دست آمد که 17 سوال در بخش نگرش تغذی های، 10 سوال در بخش هنجار انتزاعی، 8 سوال در بخش قصد رفتاری و 9 سوال در بخش رفتار تغذیه ای قرار گرفتند. میانگین شاخص روایی محتوای پرسشنامه نهایی برابر با 90 / 0 و ضریب کرونباخ آن معادل 83 / 0 به دست آمد.
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه مشخص گردید که پرسشنامه طراحی شده در این مطالعه از روایی و پایایی نسبی خوبی برخوردار است و می تواند به منظور شناسایی عوامل تاثیرگذار بر ترجیحات مصرفک نندگان در مصرف نا نهای بسته بندی نسبت به غیربسته بندی با استفاده از تئوری عمل منطقی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1832067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!