بهینه سازی و بهبود عملیات تطابق تاریخچه خودکار با استفاده از روش سطح رویه پاسخ و الگوریتم ژنتیک-مطالعه موردی در یک میدان بزرگ نفتی جنوب غرب ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تطابق تاریخچه یکی از مهمترین بخش های شبیه سازی مخازن و به تبع آن مطالعه مخزن است و افزایش سرعت در انجام این عملیات در عین دقت یکی از چالش های کنونی دانش مهندسی نفت است. در این مطالعه، سعی شده است با بهره گیری از مدل پروکسی و بهینه سازی دقیق، فرآیند «تطابق تاریخچه» که یکی از مهمترین مراحل در مطالعه جامع مخزن است با زمان اجرای بسیار کمتر انجام گیرد. در این مقاله رویکرد ریاضی مدل جایگزین (پروکسی) برای تطابق تاریخچه خودکار در یک میدان بزرگ در جنوب ایران با 14 چاه با متغیرهای پاسخ های (تولید نفت و داده های فشار) استفاده شده است. روشی که به عنوان مدل پروکسی استفاده شده است روش سطح رویه پاسخ است که در آن 21 پارامتر برای ساخت مدل با استفاده از روش مکعب متمرکز بر وجه که از جمله روش های نمونه گیری مرکزی معرفی شده است. سپس برای پروکسی ساخته شده از الگوریتم ژنتیک و الگوریتم ازدحام ذرات برای بهینه سازی تابع هدف استفاده شد. روش کار استفاده شده در این مقاله کدنویسی و برنامه نویسی در Matlab و لینک آن با نرم افزار شبیه سازی Eclipse برای بررسی و نهایی سازی پارامترها بود. در نتیجه، ساخت مدل پروکسی بهینه سازی شده (با الگوریتم ژنتیک) با استفاده از 256 نمونه با R2 9/0 موفق عمل کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1832334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!