بررسی تجربی تاثیر بافل در پروفیل سرعت حوضچه رسوب گذار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از مراحل اصلی در فرایند تصفیه آب، عبور آن از حوضچه های رسوب گذار می باشد. افزایش بازده یک حوضچه، به علت تغییر مشخصات آب ورودی یا افزایش جمعیت شهر کاملا توجیه پذیر است و همواره مورد توجه بوده است. در این پروژه اثر تغییر محل بافل میانی به عنوان یکی از پارامترهای موثر در هندسه حوضچه و همچنین اثر تغییر دبی، در پروفیل سرعت حوضچه به صورت تجربی بررسی شده است. آزمایش ها در کانال موجود در آزمایشگاه تحقیقاتی سیالات انجام شده است. در این تحقیق تجربی، حوضچه های مستطیلی در دو حالت با بافل میانی و بدون آن در شرایط مختلف کاری مورد بررسی قرار گرفته اند. حوضچه مستطیلی مورد آزمایش ابعاد m3/0×m2/0×m12 را دارد. ارتفاع بافل cm5/7 بوده و تاثیر آن بر روی پروفیل سرعت در فواصل m2/1 و m4 از ابتدای حوضچه در دو دبی کامل و نصف مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمایش ها نشان می دهد که در حوضچه های بافل دار توزیع سرعت، به خصوص در نیمه دوم، در مقایسه با حالت بدون بافل، یکنواخت تر است، جت کف در قسمت دوم وجود ندارد، میزان اتصال کوتاه کاهش می یابد و کارایی بافل میانی در شرایط دبی بالا، کم خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 285
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.