بررسی عددی تاثیر پارامترهای مختلف در برداشت از چاه های نفت به روش IMPES

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
انرژی فسیلی نظیر نفت، گاز و زغال سنگ عموما به طور کامل قابل استحصال و بازیابی نبوده و مقادیر عظیمی از این ثروت ها به صورت درجا باقی می ماند که این امر علاوه بر مشخصات اولیه و زمین شناسی آن ها که از دسترس ما خارج می باشند، به صورت عمده به نحوه ی عملکرد در زمان برداشت نظیر سرعت بهره برداری و شیوه ی آن برمی گردد. در این پژوهش با استفاده از شکل دقیق معادلات به مدل سازی عددی جریان دوفازی آب و نفت در یک مخزن هیدروکربوری پرداخته می شود. جریان آب از طریق چاه تزریقی واقع در مرکز مخزن تزریق می شود و از طریق چاه های تولید که در گوشه های مخزن قرار دارد نفت برداشت می شود. توزیع فشار و اشباع آب در درون مخزن طی مدت زمان معینی شبیه سازی می شود و میزان تولید چاه ها به همراه تاثیر پارامترهای تراوایی و تخلخل و مانع نفتی درون مخزن بررسی می شود. روش حل عددی بر مبنای فشار ضمنی – اشباع صریح یا همان روش ایمپز هست. نتایج کلی حاصل از حل عددی با استفاده از نرم افزار تجاری نفتی اعتبارسنجی می شوند که صحت کارهای انجام شده را تایید می کند. نتایج نشان می دهند که تا حد امکان با تشخیص دقیق باید مکان مناسبی برای چاه تزریقی در نظر گرفت که در فاصله دورتری از مانع نفتی حفر شود تا به لحاظ مصرف انرژی، مقرون به صرفه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 248
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.