تحلیل و شبیه سازی رفتار دینامیکی مدل یک چهارم و نصف خودرو با سیستم تعلیق غیرفعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مقاله ابتدا دو خودرو با سیستم تعلیق غیرفعال و خطی، به صورت مدل های ریاضی یک چهارم خودرو با دو درجه آزادی و نصف خودرو با چهار درجه آزادی شبیه سازی شده است. سپس پاسخ این مدل ها نسبت به ناهمواری های پله ای با دامنه 100 میلی متر مدل سازی شده، مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته است. برای آنالیز رفتار دینامیکی خودرو از روش های کدنویسی در نرم افزار MATLAB، مدل سازی در محیط Simulinkنرم افزار MATLAB و روش المان محدود استفاده شده و برای صحت سنجی نتایج به دست آمده با نتایج مقالاتی با مشخصات مشابه مقایسه شده است. برای بررسی دقت و کارایی مدل های ریاضی اشاره شده، نتایج مدل ها با نتایج مدل کامل خودرویی با هفت درجه آزادی در مقاله دیگری مقایسه شده است. درنهایت تاثیر پارامترهای سیستم تعلیق بر حداکثر جابجایی و شتاب عمودی بدنه بررسی شده است. نمودارهای به دست آمده نشان می دهند که هنگام عبور خودرو از روی ناهمواری پله ای با سرعت 60 کیلومتر در ساعت، همواره فنربندی نرم تر، راحتی حرکت را اصلاح می کند و با قوی تر شدن میرایی، راحتی حرکت کاهش می یابد اما موجب نیازمندی خودرو به فضای بیشتر میان بدنه و چرخ می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 238
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.