رابطه شفقت خود، حمایت اجتماعی و امیدواری با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تعلل ورزی تحصیلی یکی از مولفه های مهم در افت تحصیلی می باشد که شناسایی عوامل موثر بر آن مهم است. از عوامل موثر می توان به شفقت خود، حمایت اجتماعی و امیدواری اشاره کرد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه شفقت خود، حمایت اجتماعی و امیدواری با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار
پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 95-1394 بودند. از میان آنان 180 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه دانشجویان پرستاری پرسشنامه های شفقت خود، حمایت اجتماعی، امیدواری و تعلل ورزی تحصیلی را تکمیل کردند. داده ها با روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند.
یافته ها
یافته ها نشان داد شفقت خود (319/0- = r)، حمایت اجتماعی (468/0- = r) و امیدواری (591/0- = r) با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری رابطه منفی و معنادار داشتند (01/0 > P). متغیرهای پیش بین یعنی شفقت خود، حمایت اجتماعی و امیدواری توانستند 8/61 درصد از تغییرات تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری را پیش بینی کنند (574/0 = R2) که در این مدل امیدواری بیشترین نقش را در پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری داشت (365/0 = β).
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها برنامه ریزان باید به نشانه های متغیرهای مذکور توجه و بر اساس آنها برنامه هایی برای کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری طراحی کنند. همچنین درمانگران و روانشناسان بالینی برای کاهش تعلل ورزی تحصیلی به ترتیب امیدواری، حمایت اجتماعی و شفقت خود را در دانشجویان پرستاری افزایش دهند
زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1833127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!