بررسی جدایه های عامل بیماری پوسیدگی ریشه و ساقه فوزاریومی خیار گلخانه ای با استفاده از آزمون بیماریزایی، گروه های سازگاری رویشی و نشانگر مولکولی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیماری پوسیدگی ریشه و ساقه خیار ناشی از قارچ Fusarium oxysporum f. sp. radicis- cucumerinum یکی از بیماری های مهم و محدود کننده کشت خیار در دنیا و برخی مناطق ایران است. به منظور مطالعه و بررسی تنوع ژنتیکی این بیمارگر در منطقه جیرفت و کهنوج در سال های زراعی 1392 - 1389 تعداد 45 نمونه خیار دارای علائم به آزمایشگاه منتقل و اقدام به جداسازی بیمارگر گردید. تنوع ژنتیکی جدایه ها با استفاده از آزمون بیماری زایی، گروه های سازگاری رویشی و نشانگر ملکولی RAPD مورد بررسی قرار گرفت. اغلب جدایه های به دست آمده در این تحقیق قدرت بیماری زایی بالایی نشان دادند. در بررسی سازگاری رویشی، 288 جهش یافته نیت به دست آمد که 4/53% از جهش یافتگان نیت در کلاس فنوتیپی nit1، 2/25% در کلاس فنوتیپی nit 3 و 4/21% آن ها در کلاس فنوتیپی nit M قرار گرفتند. سه گروه سازگاری رویشی شناسایی و به صورت اختیاری VCG-B،VCG-A و VCG-C نام گذاری شدند. در مطالعات ملکولی، آغازگرهای تصادفی سری SBS با نشانگر مولکولی RAPD منجر به تکثیر باندهایی در گستره 250 تا 2500 جفت باز گردید. نتایج تجزیه خوشه ای، جدایه ها را در سطح تشابه 84 درصد در دو خوشه قرار داد که بیانگر تشابه ژنتیکی بالای جدایه ها است. این اولین مطالعه بررسی تنوع ژنتیکی در جدایه های قارچ Forc با استفاده از گروه های سازگار رویشی و نشانگر مولکولی RAPD در جمعیت های این گونه در ایران است.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1833466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!