اثر کاربرد چند افزودنی بر زمان شروع و ضریب رواناب در شرایط مختلف و شبیه سازی باران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برآورد صحیح زمان شروع از رویدادهای باران و به دنبال آن نقطه آغاز فرسایش از مسائل عمده و اساسی مورد توجه در حوزه های آبخیز کشور است. با توجه به این که اراضی کشاورزی تسطیح شده و شبکه آبیاری و زهکشی منطقه مورد مطالعه در معرض تخریب رواناب های اراضی شیب دار اطراف می باشد، اقدامات آبخیزداری نظیر طراحی سازه های آبی کوچک مقیاس، سازه های کنترل رسوب، اعمال مدیریت های لازم در زمینه های پوشش گیاهی، خاک و بهره برداری از اراضی نیازمند آگاهی و برآورد زمان شروع رواناب های سطحی است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر عملیات حفاظت خاک بر زمان شروع رواناب و ضریب رواناب در دشت ارایض استان خوزستان با استفاده از سامانه شبیه ساز باران می باشد. برای این منظور، از یک سامانه باران ساز از نوع پتانسیلی با یک کرت فلزی با مساحت یک مترمربع استفاده شد. تیمارهای پژوهش شامل خاک طبیعی (شاهد)، پلی اکریل آمید در دو سطح سه (P3) و شش گرم (P6) بر مترمربع و خاک پوش پلیمری پارسیان (Pc) بود که در دو نوع بافت خاک لومی شنی و لوم رسی شنی، با دو شدت بارندگی 32 و 50 میلی متر بر ساعت، دو شیب 7.5 و 12.5 درصد با سه تکرار انجام شد. برای مقایسه آماری زمان شروع و ضریب رواناب از طرح کرت های دو بار خرد شده استفاده شد. به منظور مقایسه میانگین تیمارها از روش حداقل تفاوت معنی دار (LSD) استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین زمان شروع رواناب در تیمار شاهد بیشتر از تیمارهای پلی آکریل آمید و پلیمر پارسیان می باشد، بدین معنی که رواناب در تیمار شاهد دیرتر شروع می شود. خاک پوش های P6 و Pc تفاوتی با یکدیگر در زمان شروع رواناب نداشتند. در خاک پوش P3 زمان شروع رواناب زودتر از سایر تیمارها بوده است. میانگین ضریب رواناب در پوشش های سطحی متفاوت، نشان داد که تیمارهای شاهد، خاک پوش P3 ،P6 و Pc اختلاف معنی داری (در سطح پنج درصد خطا) از نظر ضریب رواناب با هم داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
214 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p1833662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!