تاثیر مداخله آموزش برآگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد پدیکلوزیس

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از شایع ترین بیماری های کودکان دبستانی، پدیکولوزیس (شپش سر) می باشد. بر اساس گزارش های سازمان های بهداشتی علیرغم تلاش های بسیار و صرف هزینه های هنگفت، هنوز بیماری در کشورهای مختلف در حد قابل قبولی کنترل نشده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد پدیکلوزیس سر در مدارس دخترانه مقطع ابتدایی تربت حیدریه انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه نیمه تجربی از نوع مداخله ای شاهد دار، 272 دانش آموز (137 نفر در گروه مداخله و 135 نفر گروه کنترل) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد «ارزشیابی برنامه آموزش بهداشت به منظور کاهش میزان آلودگی به شپش سر در بین دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی» در مطالعه ضاربان و همکاران بود. برنامه آموزشی شامل سخنرانی، بحث گروهی و ایفای نقش بود که تنها در گروه مداخله اجرا گردید و در گروه کنترل، مداخله ای صورت نگرفت. پرسشنامه ها قبل و بعد از مداخله، توسط نمونه های پژوهش در دو گروه تکمیل شدند. داده ها با استفاده از آنالیز کواریانس و با کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون بین گروه های مداخله و کنترل، از لحاظ نمرات پس آزمون، نمرات آگاهی(001/0>P)، نمرات نگرش(002/0=P) و نمرات عملکرد(001/0>P) بین دو گروه کنترل و مداخله تفاوت معنی دار آماری وجود دارد.
نتیجه گیری
آموزش مدون موجب بهبود آگاهی، نگرش و عملکرد و در نتیجه کاهش میزان آلودگی به پدیکلوزیس می گردد، بر این اساس توصیه می شود آموزش بهداشت فردی به صورت مدون در کتابهای آموزشی گنجانده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1834951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!