ضرورت توجه به مخاطرات محیطی از رهیافت امنیت ملی (با تاکید بر امنیت زیست محیطی)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه مشکلات عظیمی زندگی بشررا با مخاطره واختلال مواجه کرده که اکثریت آن توسط خود وی ایجاد شده است. هدف این مقاله مطالعه و بررسی مخاطرات انسانی به خصوص مخاطرات زیست محیطی و افزایش میزان آن در طی سالیان آتی است. نابرابری و شکاف بین فقرا و ثروتمندان، افزایش جمعیت، فرا شهرنشینی، آلودگی هوا، مافیا و جنایت های سازمان یافته، مواد مخدر، سوء استفاده از علم و باندهای مافیایی علمی، تخریب محیط زیست، جنگ هایبین المللی، تروریسم، بنیادگرایی، ظهور بیماری های جدید و خطرناک همگی از جمله مخاطراتی است که بخشی از آن در این مقاله مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته است. در این زمینه، دانش جغرافیای سیاسی به عنوان دانشی پویا و مدیریتی، با تغییر جهت از خدمت به قدرت و استعمار به صورت منفی، باید با رویکرد حل مشکل به صورت مثبت در خدمت بشریت درآمده است و بخشی از این مشکلات را – هر چند کوچک- حل کند تا بتواند دنیایی پر از امید، توسعه، پیشرفت، صلح و آرامش ودر کل مدینه فاضله را معرفی کرده یا بسازد. این مقاله با ماهیت جغرافیایی- سیاسی ضمن ایجاد توجه به ضرورت های مطالعاتی و پژوهشی در خصوص مخاطرات انسانی و تلاش در جهت حل آن؛ از رویکرد حل مسئله به جای ماهیت توسعه ای و کاربردی و غیره بهره می برد. روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از منابع کتابخانه ای، گردآوری و تحلیل داده ها به تجزیه و تحلیل مسائل پرداخته و در نهایت به نتایج مورد نظر دست یافته است. نتایج این مقاله با رویکرد آینده نگری و آینده پژوهی نشان می دهد که میزان و حجم مخاطرات در طی سالیان آتی افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1836472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!