کارایی روش نمونه برداری فاصله ای نزدیک ترین همسایه پیوسته (C-nn) در مقایسه با روش قطعه نمونه دایره ای در برآورد رویه زمینی در جنگل های خیرود نوشهر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
روش های نمونه برداری بدون قطعه نمونه (خطی یا فاصله ای) از شیوه های مهم آماربرداری در جنگل اند. در این تحقیق به منظور بررسی کارایی روش نمونه برداری فاصله ای نزدیک ترین همسایه پیوسته (C-nn)، محدوده ای به مساحت 220 هکتار در بخش چلیر جنگل خیرود نوشهر انتخاب شد. سپس نمونه برداری به دو روش، یکی با قطعات نمونه دایره ای 10 آری (مرسوم در جنگل های شمال کشور) و دیگری به روش فاصله ای C-nn با 15=k درخت براساس شبکه ای به ابعاد 200× 150 متر انجام گرفت. در مجموع 77 قطعه نمونه دایره ای و 77 نمونه C-nn با مراکز نمونه یکسان در منطقه تحقیق برداشت شد. نتایج نشان داد که بین رویه زمینی برآورد شده به روش C-nn با نتایج برآورد این متغیر با قطعات نمونه دایره ای متناظر آنها تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد و نیز با کاهش تعداد k در این روش از 15 به 6 درخت هم تفاوت معنی داری در برآورد این متغیر ایجاد نمی شود، ولی دقت نمونه برداری از 7=k به 6=k درخت به شدت کاهش می یابد. این در حالی است که روش نمونه برداری C-nn از نظر زمانی به طور معناداری سریع تر از روش نمونه برداری مرسوم در جنگل های هیرکانی شمال کشور بود. در نهایت می توان نتیجه گرفت که هرگاه به هر دلیل، اجرای روش های نمونه برداری بدون قطعه نمونه یا فاصله ای در این جنگل ها ضروری باشد، نمونه برداری به روش فاصله ای C-nn با توجه به وابستگی به تنه درخت به جای تاج آن، در برخی شرایط کاربرد دارد و براساس معیار هزینه و دقت با هفت درخت انجام پذیر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1836916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!