بررسی شیوع ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی در فایلوگروه های اشریشیا کلی جداشده از موارد اسهال گوساله و کلی باسیلوز طیور در اطراف تهران با استفاده از تکنیک ریزآرایه DNA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استفاده از آنتی بیوتیک ها منجر به ایجاد مقاومت دارویی چه در باکتری های بیماری زا و چه در ارگانیسم های جزء فلور طبیعی انسان و حیوانات می شود. در مطالعه حاضر تعداد 63 سویه باکتری اشریشیاکلی جداشده از اسهال گوساله ها و کلی باسیلوز طیور ابتدا تعیین فایلوگروه شده و سپس جهت حضور ژن های مقاومت دارویی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که گروه های B1 و B2 به ترتیب بیشترین شیوع را در گوساله ها و لاشه طیور دارند. در 72 % از سویه ها مقاومت مشاهده شده و 62 % از از سویه ها به بیش از چند آنتی بیوتیک مقاومت نشان دادند. میزان مقاومت در سویه های مربوط به گوساله ها به صورت معنی داری بیش از سویه های مربوط به طیور بود. همچنین سویه های متعلق به گروه B1 بیشترین میزان مقاومت را نشان دادند در حالی که سویه های مربوط به گروه D کمترین میزان ژن های مقاومت را داشتند. حداقل یک ژن مربوط به اینتگرون در 23 سویه (5/36 %) از سویه ها مشاهده شد و در این میان اینتگرون کلاس یک بیشترین میزان شیوع را دارا بود. این مطالعه اطلاعاتی را در خصوص شیوع ژن های مقاومت دارویی و اهمیت آن در سویه های اشریشیاکلی مربوط به دام های اهلی در منطقه تهران نشان داده و قدرت تکنیک آرایه های الیگونوکلئوتیدی را در تمایز این ژنوتیپ ها در زمان کوتاهی مشخص می نماید.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
131 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!