معرفی مناطق بی هنجاری کانی سازی آهن بر پایه داده های ژئوفیزیکی در محدوده فراش استان کرمان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
منطقه مورد مطالعه در برگه فراش (از برگه های استاندارد نقشه برداری با مقیاس یک پنجاه هزارم) در استان کرمان، در فاصله 50 کیلومتری جاده آسفالته جیرفت- درب بهشت و در پهنه جبال بارز جای دارد. منطقه مورد مطالعه در برگه استاندارد نقشه‍برداری با مقیاس یک دویست و پنجاه هزارم به نام بم قرار دارد. واحدهای سنگی منطقه شامل واحدهای نفوذی گرانیتی، گرانودیوریتی و واحدهای آتشفشانی رسوبی با ترکیب توف، آهک نومولیتی، کنگلومرا و آگلومراست. در بخش جنوبی محدوده فراش نفوذ سنگ های آذرین با ترکیب اسیدی در مجاورت واحدهای آهکی و توفی سبب کانه زایی اسکارن آهن شده اند. با استفاده از پردازش و تفسیر 1030 داده ژئوفیزیک مغناطیس سنجی زمینی با فواصل خطوط برداشت 25 متری و رسم نقشه های شدت میدان مغناطیسی، همچنین با استفاده از لایه های اطلاعاتی دیگر مانند نقشه های زمین شناسی و زمین ساختی منطقه، مناطق دارای پتانسیل کانی زایی فلزی معرفی شدند و پس از کنترل صحرایی معلوم شد که رخنمون های اصلی سنگ آهن در بخش های مرکزی به سوی جنوب خاور تمرکز یافته اند. میزبان اصلی سنگ آهن، در بخش مرکزی محدوده درون واحدهای اسکارنی و گرانیتی قرار دارند. روند کانی سازی شمال باختری- جنوب خاوری و کانی های اصلی آهن، مگنتیت و هماتیت هستند. در مناطق کانه زایی آهن دگرسانی های آرژیلیکی و پروپیلیتیکی نیز رخ داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 240
لینک کوتاه:
magiran.com/p1839435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!