چالش هایی درباره چالش های گفتمانی ظریف

نویسنده:
چکیده:
گفتمان، یکی از مفاهیم اساسی سه دهه اخیر است. این مفهوم اگرچه به صورت عملیاتی قرن ها وجود داشت و می توان از مطالعات تاریخی به نوعی به گفتمان های مختلف دست یافت، اما مباحث علمی و تحلیلی آن محصول تحقیقات نیمه دوم قرن بیستم است. علی رغم این که این مفهوم به شدت به شکل میان رشته ای درحال به کارگیری است، اما به هیچ وجه یک تعریف موردتوافقی درمورد آن وجود ندارد. یکی از دلایل آن، گستردگی معنایی آن است که می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد. گفتمان، به هرحال، می تواند یک فکر، اندیشه، سیاست یا پارادایم مسلط باشد که خصلت ایدئولوژی و هژمونی دارد. همان طورکه تعاریف گفتمان متعدد است، روش های تحلیلی آن نیز گوناگون است. آن چه در این روش ها اهمیت دارد، کشف دال های پنهان و درحقیقت معنا های غیرآشکار متن است و چگونگی ارتباط آن ها با بینامتن های مختلف و بیناگفتمان های گوناگون است. ازسویی دیگر، بحث گفتمان با نگاه میان رشته ای با حوزه های سیاست، فرهنگ و ارتباطات، نوعی از دیپلماسی را به وجود می آورد که نگارنده آن را «دیپلماسی گفتمانی» می خواند. دیپلماسی گفتمانی، فراتر از دیپلماسی عمومی درصدد ایجاد گفتمان های مختلف در سطح ملی، منطق های و جهانی برای دست یابی به اهداف موردنظر است. در این نوشته درصددیم که یکی از کتاب هایی را که در زمینه مباحث گفتمان توسط آقای علیرضا دباغ درباره تحلیل گفتمان صفحه فیس بوک آقای دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است، بررسی و ارزیابی کنیم و «دیپلماسی گفتمانی» را که درحقیقت مهم ترین شیو های است که وزیر امور خارجه در طی دوره وزارت درمورد پرونده هسته ای ایران به کار گرفته اند، ارائه دهیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1839673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!