کشف و شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های الگوی شایستگی مدیران پارک های علم و فناوری ایران با استفاده از مدل معادلات ساختاری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف «طراحی الگوی شایستگی مدیران پارک های علم و فناوری ایران» به عنوان یک نهاد علمی-تحقیقاتی دانش بنیان طراحی و اجرا شد. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیق های توسعه ای، از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیق های توصیفی-تحلیلی (غیرآزمایشی) و برحسب روش اجرا از نوع تحقیق های آمیخته محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش شامل سه دسته مدیران پارک ها، کارشناسان خبره و باتجربه پارک ها و خبرگان و اساتید دانشگاهی که در زمینه شایستگی های مدیریتی فعالیت داشته اند، می باشد. برای نمونه گیری از جامعه آماری در بخش کیفی از روش نمونه گیری گلوله برفی و در بخش کمی از روش تصادفی هدفمند استفاده شد. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در بخش کیفی به صورت بررسی کتابخانه ای (کتب و مقالات) و مصاحبه و در بخش کمی به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه عمل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی از جمله تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، آزمون تی، آزمون خی دو استفاده شد. نتایج بدست آمده بدین شرح است: در مرحله اول با رویکرد کیفی و از نوع روش تحلیل محتوا با نظام مقوله ای (کدگذاری)، 198 کد مفهوم بدست آمد که بعد از هم دسته کردن کد مفهوم ها 84 شاخص شناسایی گردید که این 84 شاخص ذیل 9 مولفه اصلی و در قالب سه بعد شایستگی های عمومی، شایستگی های میان فردی و شایستگی های تخصصی صورت بندی گردید. در مرحله دوم، با رویکرد کمی پرسشنامه محقق ساخته تهیه گردید و روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفت. میزان پایایی (آلفای کرونباخ) بدست آمده برای بعد شایستگی های عمومی (899/0)، بعد شایستگی های اجتماعی (875/0) و بعد شایستگی های تخصصی (949/0) می باشد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی شایستگی های مدیران پارک های علم و فناوری نشان می دهد شایستگی مدیران شامل 74 شاخص، 19 مولفه و 3 بعد می باشد. بعد شایستگی های عمومی دارای 4 مولفه؛ ادراکی، نگرشی، نوآوری و شخصیتی می باشد. بعد شایستگی های میان فردی دارای 7 مولفه؛ کارتیمی، رهبری، ارتباطات موثر، مشارکت و همفکری، تفکر جهانی، شبکه سازی و بینش استراتژیک می باشد. بعد شایستگی های تخصصی دارای 8 مولفه؛ مدیریت فناوری، مدیریت سرمایه گذاری، مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک، مدیریت محیطی، نظارت و ارزیابی و مدیریت اجرایی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1843644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!