طراحی نرم افزار محاسبات پارامتری بالستیک سلاح جهت مقایسه با شرایط فرضی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
گلوله شلیک شده توسط تیرانداز همانند یک راکت هرگز یک مسیر دل خواه را طی نمی کند، نیروی پسار و جاذبه زمین مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر خط سیر گلوله محسوب می شوند. علاوه بر این جهت چرخش عمود بر محور حرکتی گلوله، زاویه حرکت آن، سرعت دهانه و سطح مقطع عمود بر مسیر حرکت در نحوه حرکت گلوله دخیل هستند لکن باوجود تمامی عوامل یادشده بازهم امکان محاسبه دقیق سیر حرکت گلوله وجود دارد. کلیه مطالب مذکور در راستای علم بالستیک گلوله قرار دارند. بنابراین جهت انجام محاسبات طراحی سلاح به مطالعه دقیق علم بالستیک نیاز است. این در حالی است که تاکنون نرم افزاری کارا برای انجام محاسبات بالستیک گلوله در داخل طراحی نشده است. در این مقاله سعی شده است با اندازه گیری دقیق مشخصه های بالستیکی برای سلاح شناخته شده و همچنین اسلحه با شرایط اولیه متفاوت، یک مقایسه اجمالی انجام شود. برای بررسی نتایج یک واسط کاربر گرافیکی توسط نرم افزار مت لب با زبان فارسی طراحی شده است. این طراحی برای اولین بار در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است که مقاله حاضر، نتیجه انجام یک پژوهش گسترده در همین رابطه می باشدمی شوند. علاوه بر این جهت چرخش عمود بر محور حرکتی گلوله، زاویه حرکت آن، سرعت دهانه و سطح مقطع عمود بر مسیر حرکت در نحوه حرکت گلوله دخیل هستند لکن با وجود تمامی عوامل یاد شده باز هم امکان محاسبه دقیق سیر حرکت گلوله وجود دارد. کلیه مطالب مذکور در راستای علم بالستیک گلوله قرار دارند. بنابراین جهت انجام محاسبات طراحی سلاح به مطالعه دقیق علم بالستیک نیاز است. این در حالی است که تا کنون نرم افزاری کارا برای انجام محاسبات بالستیک گلوله در داخل طراحی نشده است. در این مقاله سعی شده است با اندازه گیری دقیق مشخصه های بالستیکی برای سلاح شناخته شده و همچنین اسلحه با شرایط اولیه متفاوت، یک مقایسه اجمالی انجام شود. برای بررسی نتایج یک واسط کاربر گرافیکی توسط نرم افزار MATLAB با زبان فارسی طراحی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1843950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!