ردیابی عوامل اثرگذار بر عملکرد مکان های دانش با تمرکز بر شهر تهران

چکیده:
گذار از دوره صنعت مبتنی بر شیوه تولید ماده پایه به دوره دانش مبتنی بر شیوه تولید دانش پایه منجر به تغییر پایه های اقتصاد در شهرها و شکلگیری اقتصاد دانش، در آستانه سده بیست و یکم شده است. اقتصاد دانش، که بر پایه تولید، توزیع، و استفاده از دانش و اطلاعات است و هدف آن تولید و عرضه خدمات بر پایه فعالیتهای مبتنی بر دانش است، فضاهای نوینی را در شهرها میطلبد که با فضاهای مورد نیاز شیوه تولید ماده پایه متفاوت است. شیوه تولید دانش پایه مکانهای دانش در شهرها را برای تبادل اندیشه و تبدیل اندیشه به فراورده ها، خدمات، و راه حلهای نوآورانه میطلبد. ایجاد مکانهای دانش فرایندی طولانی و پیچیده است و عوامل گوناگونی عملکرد آن را تحت تاثیر قرار میدهد. با وجود اهمیت این مکانها در شکلگیری و موفقیت اقتصاد دانش پایه به مثابه نیروی محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی به ایجاد مکانهای دانش در پژوهش، برنامهریزی، و سیاستگذاری شهر تهران به صورت جدی توجه نشده است و عوامل اثرگذار بر عملکرد آنها کاووش نشده است. چنین نارساییای، به تمرکز هدف این مقاله بر کاووش و وارسی عوامل اثرگذار بر عملکرد مکانهای دانش در شهر تهران برای ایفای نقش در اقتصاد دانش، انجامیده است.
در فرایند کار مقاله، برای دستیابی به هدف مقاله، با بهکارگیری روش پژوهش اسنادی و بازبینی سیتماتیک متون، پایه های نظری مرتبط با مکانهای دانش و عوامل اثرگذار بر عملکرد آنها ردیابی و بر پایه آن چارچوبی انگاشتی برای تحلیل عواملاثرگذار بر عملکرد مکانهای دانش پیشنهاد و در مورد مکانهای دانش شهر تهران به کارگرفته شده است. داده های مورد نیاز با بهکارگیری روشمصاحبه نیمهساختاریافته با دستاندرکاران پارکهای علم و فناوری شهر تهران گردآوری و با روشتحلیل محتوای کیفی استنتاجی در چارچوب رهیافت پژوهشکیفی تحلیلشده است.
نتیجه مقاله نشان میدهد که در تهران همسو با تلاشهای جهانی برای بهرهبرداری از فرصتهای اقتصاد دانش، کوششهایی برای توسعه فعالیتهای مبتنی بر دانش و فضاهای مورد نیاز این فعالیتها انجام شده است، که هرچند پراکندهاند و نمیتوان اینمکانها را همچون مکانهایدانش متاخر در نظر آورد؛ اما با تقویت زیرساختهای تولید دانش، همچون فرصت ردیابیشده در این مقاله و تغییر ماهیت فعالیت واحدهای مستقر در مکانهای دانش به فعالیتهای نوآورانه، افزایش ظرفیت نوآوری واحدها، تقویت روابط همکاری بین آنها، و تقویت چارچوب حقوقی پشتیبان فعالیتهای دانش پایه، به همراه تدارک بازار مرتبط با فراورده های نوآور زمینه بهبود عملکرد مکان های دانش و بهرهگیری از فرصتهای اقتصاد دانش در شهر تهران را فراهم کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!